Børnehuset Fuglemosen
Vores ambition er, at alle børn i Fuglemosen udvikler lyst til at lære og oplever at de lykkes.
Velkommen hos Børnehuset Fuglemosen
Børnehuset Fuglemosen er et stort gammelt vinkelhus, der oprindeligt var bygget som to selvstændige huse. I 2004 blev husene til Børnehuset Fuglemosen. Vores motto ”lyst til at lære og ret til at lykkes” har hængt ved siden 2004 og passer rigtig godt ind i styrket pædagogisk læreplan, som er vores arbejdsgrundlag.
Børnene skal lære en masse i deres tid hos os. De bedste forudsætninger for deres læring, er relationer, samspil, fællesskaber og legen, vi prioriterer disse elementer. Der er læring i alt det vi gør, planlagt og spontant. Vi har fokus på læring i hverdagens rutiner, planlagt aktiviteter og legen.
Vores sprogarbejde har høj prioritet. Vi arbejder med læseleg og sproggrupper, i vores ”sproghule”.
Samarbejdet med forældrene om børnene læring at afgørende for det enkelte barns læring. Vi kender børnene på forskellige måder og i forskellige sammenhænge. Det skal vi dele med hinanden og sammen etablere den bedste læring for børnene, i Fuglemosen og hjemme.
Børnehuset Fuglemosen ligger i bydelen Brøndbyvester, som er kendetegnet ved ejer- og lejeboliger, børn af forskellige nationaliteter, overvejende etniske danskere samt forskellige familieformer.
I Børnehuset Fuglemosen er ca. 115 børn og 23 pædagogiske medarbejdere. 5 pædagogmedhjælpere og 18 er pædagoger inklusiv lederen. Børn og voksne er fordelt på 7 basisgrupper, 3 vuggestuegrupper og 4 børnehavegrupper. Vi arbejder sammen på mange forskellige måder om praktiske og pædagogiske opgaver i hverdagen og bruger hele vores hus.
Fælles
Vi åbner kl. 6.20 og samles til morgenmad på Foderbrættet. Vi har morgenmad frem til kl. 7.00. Da vi har rengøring om morgenen, er vores morgen organiseret ift. at rengøringen skal være færdig i de forskellige stuer/rum før vi kan tage dem i brug.
Formiddagen indeholder nogle fælles punker med tager afsæt i børnenes alder og udviklingstrin
Morgenstunden bruges på at modtage børn, mødes med hinanden og få dagen i gang.
Omkring 9.15 gøres der klar til formiddagsmåltidet og samling, i vuggestuen.
Klokken 9,30 er der forskellige aktiviteter i hhv. børnehave og vuggestue, inde ude eller ture, på tværs af huset, i afdelinger eller på stuerne. Aktiviteter kan være mange forskelige ting, noget af igangsat af børnene andet af voksen. De voksne fordeler sig ift. dagens aktiviteter og opgaver. Sproghule, læseleg og legegrupper organiseres om formiddagen. Modtagelse af nye børn og familier samt overflytning til børnehaven, er også en aktivitet vi også bruger tid på og organisere os ift.
Vuggestuerne spiser frokost omkring kl. 11,00. Børnehaverne spiser frokost omkring kokken ca. 11.20. Vi spiser i små grupper og vægter at måltidet være rart med plads til dialog. Inden frokost har børnehaverne samlinger med forskellige sprogtemaer, lege eller læseleg, er der behov og lyst, tager vi noget bevægelse og en dans.
Efter frokost går alle børnehavebørn ud på legepladsen. Ude organiserer børnene lege, eller de voksne sætter noget i gang. Vuggestuebørnene sover til middags, ligeså de små børnehavebørn.
Eftermiddagsmad får vuggestuebørnene fra kl. 14 og efterhånden som de står op. Børnehavebørnene får tilbudt mad omkring kl. 14,15.
Resten af dagen bruges på forskellige lege, aktiviteter med perler, tegne, nogle er vælger at være ude og børn bliver hentet og vi siger farvel og tak for i dag.
Skal du vælge daginstitution til dit barn?
Du er altid velkommen til at kontakte os og aftale tid for en rundvisning, høre mere om vores hus og møde os. Vi glæder os til at møde jer.
Når dit barn har fået plads hos os
Når du har fået plads til dit barn i Børnehuset Fuglemosen, skal du ringe til os så vi kan tale om opstart i Børnehuset Fuglemosen. Vi begynder opstarten fra den dag barnet har plads, men I er velkommen til at kikke forbi og sige ”hej” har I lyst til det, er det en fordel at I aftaler det med stuen, så de ved I kommer.
Hvordan jeres barns opstart forløber afhænger af jeres barn, jeres muligheder for deltagelse i starten. Vi tager afsæt i det. Vi anbefaler et par uger til opstart, det er vores erfaring at der fungerer bedst, både for barn, forældre og personale. Relationer tager tid og det er den første vigtigt overgang for til noget nyt.
Er barnet børnehavebarn, er der fortsat behov for opstart i det nye. Her vil vi også gerne lave aftaler om opstart. Vores erfaring er at den går hurtigere end med de yngste, selvom en ny børnehave er mange nye relationer og en masse nyt man skal lære.
Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har nogle spørgsmål eller gerne vil besøge os.
Børnehuset Fuglemosen
Adresse: Fuglemosen 20
Leder: Pia Eilers
Mail: pia@brondby.dk
Telefonnummer til kontoret: 43 28 61 10
Personale og struktur
Vi har plads til 38 vuggestuebørn og 75 børnehavebørn. Vi har p.t. fordelt børnene på tre vuggestuegrupper med 3 voksne på hver stue (35-37 timers pr ansat). De øvrige børn i huset er fordelt på 4 børnehavegrupper med 3 voksne på hver (35 -37 timer pr ansat). Der ud over opererer vi med en ”flyver” en medarbejder der dækker ind på de stuer hvor der mangler. Vi er 23 fastansatte pædagogiske medarbejdere inkl. leder.
Alt efter timetallet på stuerne og børnenes alder, vil der være variationer over antallet af børn i de enkelte børnehavegrupper.
Måltider
I vores køkkenet sikrer vores kost - og ernæringsassistent hver dag sund, alsidig og varieret kost. Der er morgenmad fra kl. 6.30 til 7.00 frokost kl. 11 i vuggestuen og 11.30 i børnehaven. Kl. 14 er der eftermiddagsmad mv. Vi serverer økologisk mad, og er certificeret med økologiske spisemærke i sølv (60-90 procent økologi). Der serveres både morgenmad, frokost og eftermiddagsmad. Madplaner kan ses på aula.
Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Læs mere om hvordan vi arbejder i den pædagogiske læreplan (PDF)
Læs også evalueringen af vores arbejde med den pædagogiske læreplan 2023 (PDF)
I læreplanen kan du b la. læse om vores pædagogiske grundlag, vores børnesyn, hvordan vi samarbejder med forældre og det pædagogiske læringsmiljø
For at sikre børn kvalitet og en god udvikling i kommunens dagtilbud fører pædagogiske konsulenter tilsyn i alle dagtilbud. Tilsynets funktion er at sikre, at dagtilbuddet overholder lovgivningen samt de kommunale retningslinjer og beslutninger.
Alle dagtilbud får mindst et uanmeldt tilsynsbesøg fra den pædagogiske konsulent hvert andet år og eventuelt flere efter behov. Tilsynet er efterfulgt af en skriftlig tilsynsrapport og eventuelle påbud, anbefalinger samt ledelsesopfølgning og konsulentunderstøttelse til videreudvikling af det enkelte dagtilbud.
Se den seneste tilsynsrapport for Børnehuset Fuglemosen
Se den seneste handleplan for læringsmiljøet i Børnehuset Fuglemosen
Konklusion af hygiejnetilsyn
Nedenstående vejledning er med udgangspunkt i ”Håndbogen om hygiejne og miljø i dagtilbud”, 2019 kan hentes online på Sundhedsstyrelsens hjemmesiden eller bestilles. Heri kan der findes forskellige vejledninger og anbefalinger.
Generelt god hygiejnetilstand i institutionen.
Bygningens tilstand generelt: Gammel bygning, men god. Der er en gammel sætningsskade i den ene ende af bygningen. Der har været talt om nyt køkken, da det er et gammelt køkken, som oprindeligt ikke er bygget til at lave mad til det antal børn der nu går i institutionen.
Utætte og kolde vinduer i Børnehaven. Der er nyere døre og vinduer i vuggestuen.
Der kan godt være koldt i vuggestuen om vinteren, har udfordringer med deres radiatorer og termostaterne, de virker ikke helt optimalt, da de sidder i børnehøjde og derfor let går i stykker. De er indkøbt løse tæpper som støvsuges og udskiftes ved behov i vuggestuen.
Børnehaven har også legetæpper, som støvsuges og rulles sammen så der kan rengøres nedenunder.
1. Indeklima
Der er ventilation og der luftes meget ud. Der kan blive klamt på stuerne i børnehaven, når det er varmt og det regner meget. Her luftes ekstra meget ud, hvilket hjælper.
I forhold til lugtgener, så er der ingen gennerelle lugtgener, men der er ikke vinduer på det ene personaletoilet, kun en udluftningslem. Det er ikke muligt at lave vinduer, da toilettet ligger midt i bygningen.
2. Garderobe
Tørreskabe benyttes ikke længere grundet forbud pga. høje elpriser. Det våde tøj sendes med forældrene hjem. Der er god mulighed for at skabe gennemtræk i garderoben og der er radiatorer under garderoberne som varmer fint. Det er en skofri institution, hvilket fungerer rigtigt godt. Der er sutsko som forældre kan låne hvis de har behov. Både personale og børn har indesko, de bruges mest af børnene i efterårs-, og vinterperioden.
3. Rengøring
Alt omkring rengøring er overladt til rengøringskontoret og det har virkelig hjulpet. Personalet er meget tilfredse med rengøring, dog kan de godt se forskel når der er vikar fx i ferier, så er det ikke ligeså grundigt og der kan fx godt være pletter efter mad på gulvet næste dag.
Personalet tørrer borde og stole af efter hvert måltid, dette prioriteres højt og er en del af en fast rutine.
Vask af legetøj: Der er rotationssystemer, hvor der går 3 dage imellem der leges med legetøjet. Disse systemer er oprettet under corona og bibeholdt siden. De har ikke ressourcer til at vaske legetøjet af. Det fungerede godt under corona, hvor der var ansat personale til udelukkende at vaske legetøj af.
Når der er synligt snavs på legetøjet, vaskes det. Det anbefales at legetøj og legekasser rengøres med vand og sæbe mindst 1 gang om måneden og ved synlig forurening.
4. Håndhygiejne
Der findes skriftlig procedure omkring korrekt håndvask i Børnehaven og der har gjort i vuggestuen. Nyt personale informeres om korrekt håndvask i en folder der udleveres.
Rengøringen sørger for at fylde sæbe, og engangshåndklæder op, men personalet skal selv sørge for at fylde spritdispenser. Personalet oplyser at dette er udfordrende, da der jævnligt skiftes leverandør/udbyder og så passer spritposerne ikke i de tidligere benyttede spritdispensere. Så skal personalet selv sørge for indkøb af nye og montere disse. Derfor har de i vuggestuen en kasse med håndsprit samt engangsservietter, som de tager med ud når de er på legepladsen. Dette kunne også indføres i børnehaven.
Håndvask anbefales ved synlig snavs.
I forhold til håndvask efter håndtering af vasketøj, så er dette ikke fast rutine. Der er langt til en håndvask, de skal op af en trappe og gennem 2 døre. Drøfter at de kan sørge for at der er handsker til rådighed ved vaskemaskinerne samt at håndvask anbefales efter håndtering af vasketøj for at forebygge spredning af smitstoffer.
Der er ingen smykke-, eller påklædningspolitik i institutionen. Det drøftes at det kan tages op på et personalemøde, hvor de kan tage en drøftelse omkring anbefaling af ingen smykker, armbånd eller neglelak. Vejledes i at det både er for at undgå smitte i institutionen men også for ikke at tage smitte med hjem privat. Desuden anbefales personalet kun at have tøj på der kan vaskes ved 60 grader samt ingen løsthængende tørklæder eller lign.
Personalet beskriver at de bruger meget tid på henstillinger til forældrene, i forhold til at en stor del af børnene i institutionen bliver afleveret usoignerede og i snavset tøj om morgenen, hvilket udfordrer hygiejniske forhold i institutionen.
5. Puslepladsen
Der findes ikke en skriftlig procedure for bleskift til personale og forældre ved puslepladsen i vuggestuen, kun i børnehaven. Det anbefales at dette hænges op ved puslepladsen.
Generelt opryddet på og omkring puslepladsen og toiletterne er indrettet med lukkede skabe.
6. Soverum og soveplads for børn
I institutionen sover vuggestuebørnene i lukkede institutionsbarnevogne eller krybber. I børnehaven sover de på madrasser eller i udtrækssenge. Anbefalet at stille madrasserne skråt i barnevogne/krybber, når de ikke er i brug, så evt. fugt bedre kan forsvinde og bunden af vognen kan tilses.
Dyner og puder vaskes ca. hvert halve år men der er ikke noget fast system og det er udfordrende i forhold til tid. Sengelinned skiftes ved behov som fx ved synlig snavs, hvis det er fugtigt, ved sygdom eller ferie. Det anbefales at sengelinned vaskes/skiftes hver 2. uge.
7. Skærpet hygiejne
De skærpede retningslinjer gennemgås, så institutionen er informeret om disse og ved hvor de kan finde disse ved behov. Fremgår af side 23-24 i ”Håndbog om hygiejne og miljø i dagtilbud”, 2019.
Drøftet hvornår dette kan være relevant, fx ved tilfælde af diarre.
I vuggestuen er det en fast daglig rutine at håndtag, toilet bræt samt armatur sprittes af x 1 om dagen.
Træer, banancykler, huler og bålplads
Vores legeplads er stor og fyldt med træer og buske. Legepladsen er opdelt så vuggestue og børnehave er adskilt, men de må gerne besøge hinanden. Vi har en stor sandkasse, en fodboldbane med 4 siddepladser fra Brøndby stadion, asfaltbane til cykler, mooncars og banancykler. Vi har mange huler, to skove (for børnene er det skove) en shelter til aktiviteter og en urtehave. Vi har også en bålplads. Der er god plads til mange forskelige lege og aktiviteter.
Ansøg om plads eller tilskud
Vil du være en del af Brøndby Kommune?
Kontakt
Børnehuset Fuglemosen
Fuglemosen 20
2605 Brøndby
Leder: Pia Eilers
Mail: pia@brondby.dk
Telefonnummer til kontoret: 43 28 61 10