Børnehuset Hyldebakkegård
Et dagtilbud med mange og dejlige udeområder tæt på skov
Velkommen hos Hyldebakkegård
Natur, udeliv og bevægelse
I Hyldebakkegård har vi mange legearealer, skov og plads til leg ude og inde. Natur, udeliv og bevægelse er nøglebegreber i Hyldebakkegård.
Vi har hurtig adgang til Brøndbyskoven og egne dejlige udeområder. Vi har et lille skovområde med bålplads, 2 indhegnede legepladser og en multibane, samt en stor gårdsplads med mulighed for at cykle, løbe, spille fodbold og tegne hinkeruder. Indenfor er vi fordelt på 5 stuer, med plads og mulighed for kreative aktiviteter og leg. Desuden har vi et stort alrum med køkken, som stuerne bruger til forskellige aktiviteter, og et bibliotek til at sidde i ro og læse en bog. Vi har desuden et bevægelsesrum med klatrevæg, store puder og mulighed for at slå kolbøtter, hoppe, danse, dyrke yoga og lave forhindringsbaner.
Et trygt børneliv med genkendelige rammer
Vi ønsker at skabe trygge rammer for børnene i Hyldebakkegård, med en genkendelig hverdag. Vi ser hverdagens rutiner og børnenes leg som centrale elementer i den måde vi arbejder på. Leg er vigtig for det enkelte barns udvikling, så vel som til at skabe relationer mellem børnene. Vi arbejder med børneperspektivet og følger børnenes interesser og spor. Vores opgave er desuden at børn oplever sig som en del af fællesskabet. At de har værdi for fællesskabet, og at de bliver set og hørt i dette fællesskab.
Vi har respekt for hinandens forskelligheder og giver plads til disse.
Tillidsfuldt samarbejde med forældre
Vi vægter et godt og tillidsfuldt forældresamarbejde højt. Vi ser dette som en stor og vigtigt element i vores arbejde med børnene. Vi ønsker en åben, ærlig og respektfyldt dialog, hvor forældre altid er velkomne til at spørge ind til deres barns hverdag og vores pædagogiske praksis.
Hyldebakkegård åbner klokken 6.30, og vi starter dagen med at servere morgenmad i vores alrum, for de børn, der er sultne. De børn, der ikke skal have noget at spise, finder ind i rolige lege ved bordet, på gulvet eller på de røde mariehøns stue. Vi fordeler os på stuerne klokken mellem kl. 7 og 8. Herefter bliver der stadig afleveret børn, og der er leg indtil alle er afleveret, og vi kan holde samling kl.9.00.
Vi serverer lidt frugt eller grønt, samt vand og brød omkring samlingen. Den varer cirka en halv time, og vi bruger tiden til at synge og tale om, hvem der er til stede, og hvad dagen byder på. Når vi er færdige med at spise og afholdt morgensamling er det tid til aktiviteter.
Formiddag
Om formiddagen har vi altid faste aktiviteter. Vi deler børnene op i små grupper, så der er ro og tid til at udfolde den aktivitet, børnene er i gang med. Vi bestræber os for at være så meget ude som det er muligt. Aktiviteterne planlægger vi ud fra det temaer, vi arbejder med, og hvad der optager børnene. Det kan for eksempel være årstiderne: om efteråret samler vi blade i mange forskellige farver, taler om dem og limer dem på papir, om sommeren vi går ud og samler insekter, iagttager dem og undersøger dem og så videre.
I alle temaer vi arbejder med, sørger vi for, at sprog og bevægelse er en del af det, og at børnene har mulighed for at give sig i kast med bevægelseslege. I vores indretning gør vi meget ud af at give børnene mulighed for at tumle og bevæge sig, i vores bevægelsesrum, i vores ude områder og på ture i skoven.
Frokost
Når klokken er omkring kvart i 11 går vi i gang med at forberede os til frokosten. Vi vasker hænder, henter rulleborde med mad og service og dækker op. Vi spiser i små grupper, og mens vi spiser taler vi om maden, om hvad vi har lavet i løbet af formiddagen eller om det tema, vi beskæftiger os med. Det er en oplagt mulighed for børnene så småt at lære at turde sige noget, men også at give plads til at andre siger noget og begynde at lytte.
Efter frokosten er det sovetid for de mindste børn. De hjælper selv til med at finde bleer, tage deres tøj af og lægger det i deres poser, og når de er klar, bliver de puttet. De større børn vil som oftest være ude i middagsstunden.
Eftermiddag
I takt med at de mindre børn vågner og de har fået tøj på igen, får de tilbudt eftermiddagsmad. Det samme gør sig gældende for de større børn. Eftermiddagsmaden består af brød, frugt eller grønt, samt vand, og den spises enten ude eller inde, alt efter hvordan vejret er. Når de er klar, finder de sammen med deres venner igen og begynder at lege. Eftermiddagen kan foregå både indenfor og udenfor, og klokken 16 samler vi alle de børn, der er tilbage.
Mad og måltider
Hyldebakkegård har en madordning som jf. dagtilbudsloven er til afstemning hvert 2. år i forældrebestyrelsen og dermed løber frem til næste afstemning.
Vi er så heldige, at vi har vores eget ny-renoverede køkken og vi serverer både morgenmad, formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad for alle børnene i løbet af dagen. Vores mad er økologisk (Sølvmærke med op til 70% økologi), og vi spiser måltider der er inspireret af den nye kostpyramide med en mere plantebaseret kost, men vi får dog også noget fisk og kød.
Måltider er oplagte tider at øve sig i forskellige hverdagsnære ting og her er vi inspireret af Søren Smidts tilgang til rutine pædagogik. For eksempel giver børnene en hånd med, når der skal hentes vogne med mad og service, og de hjælper med at dække bord og rydde af igen. Når de deltager på den måde, lærer de hvad tingene hedder, og hvordan man kan at dække bord og rydde af. Vi holder af at tage os tid mens vi spiser, da vi ikke har noget vi skal nå. Dermed sagt at børnene kan få den tid, de har brug for. Til at øse noget op på deres tallerkenen, at hælde vand i glasset eller smøre et stykke rugbrød.
Når vi sidder sammen og spiser i små grupper, skaber vi også gode muligheder for at få talt sammen. Ofte handler snakken vi om det, vi har på tallerkenen eller det vi har lavet i løbet af formiddagen, eller hvad der skal ske senere på dagen. Lige så ofte taler vi også om det der optager børnene, og det kommer der gode og spændende snakke ud af.
Sukker- og kostpolitik
Brøndby kommune har i 2024 udfærdiget en ny mad-og kostpolitik som er blevet vedtaget i Kommunalbestyrelsen, som indebærer at der er fokus på økologi, begrænsning af sukker, samt den nye klimavenlige kostpyramide.
Læs mere om retningslinjer for mad og måltider i Brøndby Kommune på kommunens hjemmeside
Læs mere om de officielle kostråd her
Dette betyder at der i Hyldebakkegård ikke serveres sukkerholdige madvarer og vi serverer heller ikke rødt kød for at begrænse vores klimaaftryk. Vores økonoma bruger kun sukker som et krydderi i hendes madlavning. Vi overholder de retningslinjer, der er fra Sundhedsstyrelsen i forhold til mængder og sammensætningen af energi- og næringsstoffer i madvarer, og er bevidst om vores ansvar ind i dette i de timer børnene er i Hyldebakkegård. Vi har haft en tæt samarbejde med Meyers Madhus i hele 2023, hvor vi i dette samarbejde har haft syn for vores økologi, sukkerindhold og budget.
Fødselsdage
Vi fejrer fødselsdagsbarnet i Hyldebakkegård med flag, opslag på hoveddøren, sang og ligger fotos af fødselsdagsbarnet på Aula – og der bliver spist det mellemmåltid, der er planlagt ifølge madplanen. Fødselsdagsbarnet i børnehaven må desuden dele frugt/grønt/pålæg/brød ud om. Så der vil være en fejring af barnet præcis som vi plejer - bare uden fødevarer med et højt sukkerindhold.
Information om maden.
Der bliver lagt en en madplan op hver uge i AULA. Det skal dog tilføjes, at der kan være små justeringer i madplanen da vores økonoma nogle gange vil bruge rester eller madvarer der er ved at udløbe, dette for at undgå madspild. Derfor er det muligt, at se den aktuelle dagsmenu på en white-board placeret i køkkenet, hvis der skulle være brug for det.
Kontakt
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har nogle spørgsmål eller gerne vil besøge os.
Børnehuset Hyldebakkegård
Adresse: Park Alle 85
Leder: Maria H. Eskildsen
Mail: hyldebakkegaard@brondby.dk
Telefonnummer: 4328 2363
Personale og stuestruktur
Hyldebakkegård er en integreret daginstitution normeret til 24 vuggestuepladser til børn fra alderen 0 – 3 år samt 48 børnehavepladser til børn fra 3 år til skolealderen. Vuggestueafdelingen er opdelt i 2 børnegrupper, 1 stue på 10 børn og 1 stue på 14 børn. Børnehaven er opdelt i 2 børnegrupper med 24 børn på hver stue.
Kontaktoplysninger til stuerne:
Børnehave:
Græshopperne: 2156 9939
Guldsmedene: 4014 9158
Vuggestue:
Sommerfuglene: 9243 6442
Mariehøns: 2156 9946
Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Læs mere om hvordan vi arbejder i den pædagogiske læreplan (PDF)
Læs også evalueringen af vores arbejde med den pædagogiske læreplan (PDF)
I læreplanen kan du b la. læse om vores pædagogiske grundlag, vores børnesyn, hvordan vi samarbejder med forældre og det pædagogiske læringsmiljø
For at sikre børn kvalitet og en god udvikling i kommunens dagtilbud fører pædagogiske konsulenter tilsyn i alle dagtilbud. Tilsynets funktion er at sikre, at dagtilbuddet overholder lovgivningen samt de kommunale retningslinjer og beslutninger.
Alle dagtilbud får mindst et uanmeldt tilsynsbesøg fra den pædagogiske konsulent hvert andet år og eventuelt flere efter behov. Tilsynet er efterfulgt af en skriftlig tilsynsrapport og eventuelle påbud, anbefalinger samt ledelsesopfølgning og konsulentunderstøttelse til videreudvikling af det enkelte dagtilbud.
Se den seneste tilsynsrapport for Børnehuset Hyldebakkegård
Se handleplan for læringsmiljøet
Konklusion:
Generelt god hygiejnetilstand i institutionen.
1. Indeklima
Ingen gener i forhold til indeklima, fugt eller lugt.
Der er indkøbt gulvtæpper, til at lægge på gulvene, således at børnene ikke sidder direkte på det kolde gulv samt at nedsætte støj på stuerne. Der har aftale om vaskeordning af disse tæpper hver 14. dag.
2. Garderobe
Der anvendes ikke tørreskabe pga. energikrise. Garderoberne er særskilte og ikke en del af fællesområder hvor børnene opholder sig i længere tid af gangen.
I forhold til plast-overtræk til sko, så afhænger dette af årstiden. Ingen om sommeren og om vinteren tager forældrene skoene af inden de kommer ind i institutionen. Institutionen har flere steder markeret med skilte på gulvet, at der er sko-fri zone. Dette er umiddelbart effektivt.
Ikke alle børn bruger sutsko/indesko, men ingen børn har udesko på indendørs. Leder opfordrer til at alle børn har sutsko på indendørs, både pga. hygiejne, men også for at undgå at børnene falder eller glider.
3. Rengøring
Den er skrabet – var bedre under corona. Leder mener at der var afsat 1,5 time mere hver dag under corona. Institutionen har lige fået ny rengøringsplan. Der bliver ifølge rengøringsplanen ikke taget håndtag, den faste rengøringsassistent tager dog nogle hvis hun har tid. Deres køkkengulv bliver efter den nye plan ikke vasket længere, leder vil undersøge dette, da køkkenhygiejnen prioriteres højt i institutionen.
Garderober bliver taget x 1 ugentligt
Hovedrengøring hvert kvartal, hvor der fx bliver taget støv i loftet og andre ting.
Legetøj og legetøjskasser vaskes ikke en gang månedligt, der var gode rutiner under corona. Der overvejes igen at indføres et system med fx ugedage på kasserne. Det anbefales at legetøj og legekasser rengøres med vand og sæbe mindst 1 gang om måneden og ved synlig forurening.
Rengøring af borde og stole efter hvert måltid er ikke altid mulig pga. hverdagen og bemandingen i institutionen. Det bliver minimum gjort en gang om dagen. Det anbefales at borde og stole rengøres før hvert måltid.
4. Håndhygiejne
Der findes skriftlig procedure omkring korrekt håndvask og nyt personale informeres om dette.
Rengøringen sørger for at fylde sæbe, sprit samt engangshåndklæder op, men personalet skal selv sørge for at fylde spritdispenser på legepladsen. Der er også en håndvask på legepladsen. Det drøftes at valget mellem håndsprit eller håndvask nogle gange afhænger af den aktivitet personalet er i gang med, og derfor vælges sprit oftere da dette forstyrrer den pædagogiske aktivitet mindre.
Håndvask anbefales ved synlig snavs.
I forhold til håndvask efter håndtering af vasketøj, er det nok ikke alle der foretager dette. Leder vil hænge engangshandsker op ved vasketøjet og der er håndvask lige rundt om hjørnet, så der er mulighed for håndvask efter brug af handsker.
Der er ingen smykke-, eller påklædningspolitik i institutionen. Det drøftes at leder vil informere sit personale omkring anbefaling af ingen smykker, armbånd eller neglelak. Vejledes i at det både er for at und-gå smitte i institutionen men også for ikke at tage smitte med hjem privat. Desuden anbefales personalet kun at have tøj på der kan vaskes ved 60 grader samt ingen løsthængende tørklæder eller lign.
5. Puslepladsen
Vejledt i at ”Håndbogen om hygiejne og miljø i dagtilbud 2019” kan hentes online på Sundhedsstyrelsens hjemmesiden. Heri kan der findes forskellige vejledninger og anbefalinger.
Leder tager kopi af billedet af den rengjorte pusleplads og vil laminere dette til alle stuerne.
Der findes ikke en skriftlig procedure for bleskift til personale og forældre ved puslepladsen. Det anbefales at dette hænges op ved puslepladsen. Leder mener ikke det er alle som anvender handsker ved bleskift, trods opfordring fra ledelsen. Dette anbefales på begge hænder.
Puslemadrassen sprittes ikke efter hvert barn. Drøftet at dette kan medføre smitte fra barn til barn og det anbefales at puslepuden afsprittes i et minut efter hvert barn.
6. Soverum og soveplads
I institutionen sover børnene i lukkede institutions barnevogne samt nogle udtrækssenge. Anbefalet at stille madrasserne skråt i barnevognene, når de ikke er i brug, så evt. fugt bedre kan forsvinde og bunden af vognen kan tilses.
Ellers gode rutiner omkring rengøring og vask af sengetøj.
7. Skærpet hygiejne
Leder tager kopi af de skærpede retningslinjer, så institutionen kan tage disse frem ved behov.
Drøftet hvornår dette kan være relevant, fx ved tilfælde af diarre.
Ansøg om plads eller tilskud
Vil du være en del af Brøndby Kommune?
Kontakt
Børnehuset Hyldebakkegård
Park Allé 85
2605 Brøndby
Tlf: 43 28 23 63
hyldebakkegaard@brondby.dk
Leder: Maria Helena Eskildsen
EAN nr.5798009002259