Vi åbner kl. 6:26, og tilbyder indtil kl. 7:30 morgenmad til de børn, der ikke har spist hjemmefra. Efterhånden som børn og voksne møder ind, lukker stuerne op. Dagens aktiviteter på stuerne går i gang ved 9-tiden. Det kan f.eks. være gymnastik, kreative aktiviteter, leg på stuen eller på legepladsen, eller ture ud af huset. Frokosten starter ca. 10:45, og herefter lægger vi sovebørnene til at sove. Omkring kl. 14 spiser vi eftermiddagsmåltid
Vi har lagt vores dagsforløb til rette således, at perioder med måltider (morgenmad, mellemmåltid, frokost, frugt) og pædagogiske rutiner omkring bleskift, sovning mm. veksler med perioder med planlagte pædagogiske aktiviteter og perioder med spontane aktiviteter. Vi er bevidste om også at arbejde med læringsmiljøet i ydertimerne, hvor praktiske opgaver let også hos os kan komme til at fylde for meget på bekostning af nærvær og tilstedevær.
Henover ugen er der i såvel vuggestue som børnehave dage med faste aktiviteter som rytmik i Kilden, bevægelsesleg i Nørregårdshallen, storbørnsgruppe og musikpædagog.
Vi indretter det fysiske læringsmiljø inde og ud med legeøer. Vi søger at opdele børnene i mindre grupper, dels efter børnenes interesser, dels efter hvad vi vurderer, det enkelte barn har brug for.
I vuggestuen er vi bevidste om at ”være nede på gulvet”, hvor børnene er og på at leve med i deres lege. På denne måde er vi kommet langt ift. at være i nærværende kontakt med de mindste børn, og vi har herigennem kunnet arbejde på et helt andet niveau med børnenes sprog. Konkret ser vi at børnene ved børnehavestart kan flere ord end tidligere, herunder farver, dyrenes navne og lyde osv.
Legetøj og genstande skal være synlige og tilgængelige for børnene. Bøger er en vigtig del af læringsmiljøet, og på alle stuer er der såvel ”gulvbøger”, som børnene selv må og kan tage frem, såvel som ”reolbøger” som pædagogen tager frem sammen med en børnegruppe.
Vi hænger billeder og fotos op, som kan fremme og understøtte dialogen mellem barn og barn og mellem barn og voksen. Vi arbejder for et pædagogisk læringsmiljø med mindre ”Nej” og mere ”Stop” og guidning/afledning.