Alle Brøndbys dagtilbud har været på kursus: Mere bevægelse til byens mindste
Det seneste år har alle 22 daginstitutioner i Brøndby Kommune været på kursus i at få mere fysisk bevægelse ind i hverdagen med børnene. Personalet er begejstrede for uddannelsen, der allerede har betydet, at der er implementeret et væld af nye bevægelsestiltag i Brøndbys dagtilbud.
Hinkeruder på gangen, aktive morgensamlinger, nye fælleslege på legepladsen, bare tæer og massagefortællinger – det er noget af alt det, Brøndbys børn nu oplever mere af i vuggestuen eller børnehaven.
I løbet af det sidste år har alle 22 daginstitutioner i Brøndby Kommune været på kursusforløbet Idræt, leg og bevægelsesinstitution ved VIA University College og Danmarks Idrætsforbund.
Kursus gav nye bevægelsesaktiviteter
En af de dagtilbudsledere, der har deltaget og som er begejstret for udbyttet, er Camilla Olsen fra Børnehuset Spættebo i Brøndby Strand.
”Vi har jo traditionelt set været gode til at tænke krop og bevægelse ind i vores dagtilbud i Brøndby. Men nu har vi fået en endnu større bevidsthed om, hvor vigtigt det er, at vi indtænker bevægelse i alle dele af det pædagogiske arbejde med børnene. Kurset har været virkelig inspirerende og vi har fået ny faglig viden og gode praktiske ideer, som er nemme at inddrage i vores pædagogiske praksis,” siger Camilla Olsen, der er leder i Børnehuset Spættebo i Brøndby
Alle ca. 400 pædagogiske personaler og ledere har deltaget i ét kursusmodul, imens udvalgte personaler har deltaget i fem moduler, og lederne i to korte moduler. Kursusforløbet er en blanding mellem teori og praksis, som har givet institutionerne redskaber til at arbejde mere struktureret med idræt, leg og bevægelse i hverdagen.
Det er en gave at give bevægelsesglæde
Amanda Hansen fra Børnehuset Fuglemosen er en af de pædagoger, der har været på kursus i at få mere bevægelse koblet til pædagogikken.
”Vi er blevet inspirerede og kunne tage direkte hjem i institutionen og sætte nye bevægelsesaktiviteter i gang. Det er en stor fordel, at alle medarbejdere har været på kurset, så vi har den samme viden og nemmere kan sætte gang i en forandring. Det er en gave at være med til at give børnene en bevægelsesglæde, som de forhåbentligt tager med sig, og som også vil fylde i deres fritid og fremtid,” siger pædagog Amanda Hansen.
Styrkelsen af idræt og bevægelse i daginstitutionerne er én af mange indsatser i Bevæg dig for livet, som er dét projekt der skal realisere fokusområdet ’Mere idræt, sport og bevægelse hele livet’ i strategi Brøndby 2030.
På kursusforløbet har personalet fået kompetencer inden for pædagogisk idræt, som tager afsæt i, at barnet sanser, erfarer og lærer gennem kroppen. Det betyder altså, at udover at lave idræts- og bevægelsesaktiviteter der skal styrke børnenes fysik og motorik, så handler pædagogisk idræt i lige så høj grad om, at tænke kroppen ind når man arbejder med sprog, natur, social udvikling og andre emner i dagsinstitutionerne.
En motorikbane kan fx være god til at lære forholdsord som fx ’over’ og ’under’, og kamp-, eller strategilege kan styrke sociale relationer gennem samarbejde, fysisk nærhed og læren om hinandens grænser.
Vedvarende fokus
For at holde bevægelses-gryden i kog arbejder institutionerne og forvaltningen videre med de årlige ’Idrætsleg’- forløb, hvor en hel årgang fra hver bydel mødes en time om ugen i seks uger i en lokal hal og laver pædagogisk idræt.
Derudover indføres der en årlig kursusdag i foråret, hvor udvalgte pædagogiske personaler kan få ny inspiration og nye medarbejdere bliver introduceret til metoderne indenfor pædagogisk idræt.