Så er første del af planen lagt for løft af Brøndbys folkeskoler
Flere skal lykkes i Brøndbys skoler, og nu er der i første omgang fokus på et fagligt løft i dansk og matematik, højere trivsel og mindre fravær hos eleverne.
Sidste år vedtog kommunalbestyrelsen, at Brøndbys skoler skal forbedres på tre fokusområder: højere faglighed (primært ift. dansk og matematik), højere trivsel og mindre fravær.
Efter at have hørt og fået input fra både elever, lærere, forældre og professionelle er den overordnede handleplan for kvalitetsløftet nu lavet, og den er netop politisk vedtaget.
”Nu tager vi første skridt på det, der bliver en længere rejse mod et kvalitetsløft af vores skoler. Vi har nu vedtaget en overordnet handleplanen for indsatsen og jeg synes, den er blevet rigtig god og godt afspejler de mange virkelige gode input, vi fik fra de mange involverede. Vi har ikke mindst mødt en efterspørgsel på en mere varieret undervisning og mere brug af holddannelse. Det kommer vi i møde med at afsætte midler til at afprøve to-lærerordninger, holddannelse eller andet, der understøtter en varieret skoledag,” siger Anette Pilmark, formand for skole- og børneudvalget i Brøndby Kommune.
Med handleplanen kan arbejdet gå i gang med mere præcist at fastlægge, hvad der konkret skal ske. Det er skoleledelserne, der i samarbejde med forvaltningen sætter de konkrete handlinger i gang. Desuden vil der blive fulgt løbende op politisk i børne- og skoleudvalget.
”Eleverne i vores skoler skal blive så dygtige, som de kan, og vi skal som minimum have løftet vores skoler til landsgennemsnittet. Jeg er glad for, at vores indsats både handler om at løfte fagligheden og trivslen. For kun elever, der trives og har det godt, kan udnytte deres fulde faglige potentiale,” siger Anette Pilmark.
I forhold til at øge elevernes trivsel peger handleplanen på at gentænke elevpauser og gårdvagter, minimere anvendelse af digitale devices fx i pauser og udarbejde trivselshandleplaner i samarbejde med eleverne.