Borgerrådgiverfunktionen er kommet godt fra start i Brøndby
Brøndby Kommune har nu i ét år haft en borgerrådgiver, som bl.a. skal sikre borgernes retssikkerhed. Ifølge borgerrådgiveren er funktionen blevet modtaget godt af både borgere og forvaltning.
Siden april 2022 har borgere kunnet henvende sig til borgerrådgiver Sibell Khan i Brøndby Kommune, hvis de har oplevet udfordringer i samarbejdet med kommunen. Som borgerrådgiver skal Sibell Khan være med til at sikre borgernes retssikkerhed, og sørge for at kommunens faglighed bliver fastholdt og udviklet, så borgerne oplever at få den rette service og en høj faglighed i mødet med kommunen.
Det var kommunalbestyrelsens ønske at få en borgerrådgiver i Brøndby. Da funktionen stadig er relativ ny i kommunen, har der været fokus på at få borgerne til at kende til muligheden, så de kan bruge borgerrådgiveren, hvis de fx oplever udfordringer i samarbejdet med kommunen.
Sibell Khan oplever, at både borgere og forvaltninger har taget godt imod den nye funktion:
”Forvaltningerne har været nysgerrige og udvist interesse for min funktion, og jeg er bl.a. blevet booket til faglige drøftelser og sparring. Jeg har også modtaget positive tilbagemeldinger fra borgerne, hvor de har givet udtryk for, at de er glade for at få en borgerrådgiver, som kan hjælpe, når det er svært”, siger hun.
Sibell Khan understreger, at det som borgerrådgiver kun er en lille del af det samlede antal sager, der behandles i forvaltningerne, som hun får indsigt i.
Behandlet 120 borgerhenvendelser det første år
Borgerrådgiveren har netop afleveret sin første beretning. Her fremgår det, at borgerrådgiveren fra april 2022 til maj 2023 har behandlet 120 borgerhenvendelser. Ud af de sager er borgerrådgiveren gået videre med 67 sager til forvaltningerne for at skabe dialog og samarbejde. De resterende 53 sager er blevet løst uden, at forvaltningerne har været indblandet.
Borgerrådgiveren kan fx rådgive og vejlede borgere, som vil klage over kommunens sagsbehandling, sagsbehandlingstider og personalets adfærd.
Når der først er etableret en dialog og et samarbejde mellem borgeren og forvaltningen, så er borgerrådgiveren ikke længere indblandet.
I beretningen giver borgerrådgiveren også anbefalinger og fokusområder videre til forvaltningerne, som forvaltningerne nu vil arbejde videre med.
Borgerrådgiver Sibell Khan
Sibell Khan er Brøndbys borgerrådgiver, der skal styrke dialogen mellem borgerne og kommunen i konkrete sager.
Kontakt
Borgerrådgiver
Sibell Khan
Brøndby Rådhus
Park Allé 160
2605 Brøndby
Tlf. 23 69 04 70
Telefontider
Mandag kl. 09.00-11.30
Tirsdag-torsdag kl. 09.00-14.30
Personlig samtale uden forudgående aftale:
Kulturhuset Kilden: Tirsdag kl. 13.00-14.00
Kulturhuset Brønden: Torsdag kl. 15.30-17.30 (torsdag den 19. december dog kun telefonisk henvendelse, torsdag den 2. januar ferie)