Databrud i selvbetjeningsløsningen Mitaffald
Den 23. januar 2024 er der konstateret et databrud på selvbetjeningsløsningen Mitaffald fra Renoweb, som anvendes af Brøndby Kommune.
Databruddet handler om, at en borger har fået adgang til en anden borgers adresseoplysninger i selvbetjeningsløsningen MitAffald. Dette er sket fordi den tidligere ejer, som har været tilmeldt ordningen har fået nyt telefonnummer. Det gamle telefonnummer har stadig været tilknyttet beskedservice i selvbetjeningsløsningen, og er ikke blevet afmeldt af den tidligere ejer. Da den ny ejer af telefonnummeret, vil afmelde denne beskedservice, får vedkommende adgang til den tidligere ejers adresseoplysninger.
Sweco, der leverer den digitale selvbetjeningsløsning, har lukket for muligheden for at logge på beskedservice i selvbetjeningsløsningen udelukkende med telefonnummer og er i gang med at implementere en mere sikker løsning.
Brøndby Kommune vurderer, at risikoen for at dine oplysninger vil kunne misbruges af andre, er lav, da det alene drejer sig om almindelige personoplysninger: navn, e-mail og adresse. Men da der kan forekomme beskyttede adresser i selvbetjeningsløsningen Mitaffald, har Brøndby Kommune valgt at orientere om databruddet. Brøndby Kommune har desuden indberettet databruddet til Datatilsynet. Brøndby kommune beklager bruddet og de gener det måtte medføre.
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver (DPO) Christian Abildløkke Rasmussen på telefon 23 99 05 15 eller via mail DPO-J@hvidovre.dk.
Du kan desuden læse om Brøndby Kommunes behandling af dine personoplysninger, herunder dine muligheder for at klage til Datatilsynet i vores Privatlivs- og databeskyttelsespolitik
Kontakt
Databeskyttelsesrådgiver
Christian Abildløkke Rasmussen
Den Storkøbenhavnske Digitaliseringsforening
Hvidovre Kommune
Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre
Tlf. 23 99 05 15