Anbefalinger til en ny multifunktionel skole i Brøndby Strand
Et opgaveudvalg bestående af politikere, borgere med særlig interesse for skoleudvikling og eksperter har nu afleveret en rapport med anbefalinger om en ny skole i Brøndby Strand til Kommunalbestyrelsen.
Rapporten fra opgaveudvalget er første skridt i det videre arbejde med en ny skole. Næste skridt bliver flere dialoger med input fra borgere, lærere, elever og andre med interesse i den nye skole.
Udvalget peger på tre modeller for en ny skolestruktur i Brøndby Strand, der har hver sine styrker. I den første model er den nye skole i bymidten en udskolingsskole (7.-9. klasse). I den anden model går den nye skole fra 0.-9. klasse. Og i den tredje model rummer den nye skole indskoling og mellemtrin (0.-6. klasse).
Hvis Kommunalbestyrelsen vedtager, at der skal bygges en ny skole ved Kulturhuset Brønden, bliver den et supplement til de eksisterende skolebygninger. Derfor har udvalget lagt vægt på at give anbefalinger til, hvordan den nye skole kan tænkes sammen med Brøndby Strand Skole, der i dag har indskoling på Strandskolevej og mellemtrin og udskoling i Dyringparken.
Borgmester Maja Højgaard, der trådte ind i udvalget i foråret, udtaler:
”Det har været et privilegium at være med i den sidste del af Opgaveudvalgets arbejde. For ikke alene skal en ny skole i bymidten give den nødvendige kapacitet til at kunne bygge godt 2.000 nye boliger i Fremtidens Brøndby Strand, en ny skole skal også være løftestang for at udvikle og nytænke den samlede bydel og skoletilbud i Brøndby Strand.”
Mere end en skole – en bygning med mange funktioner
En anden af Opgaveudvalgets anbefalinger er, at den nye skole skal være andet og mere end en skole: En multifunktionel skole. Dette for at bygningen kan give liv til bymidten en stor del af timerne i døgnet og samtidig komme mange forskellige brugergrupper til gode.
”Det har givet stor inspiration at være rundt på forskellige nybyggede multifunktionelle skoler og se idéer til moderne klasserum, god akustik, høj udnyttelsesgrad og gennemtænkte detaljer. Mange af de idéer vil kunne implementeres allerede i dag på de eksisterende skoler i Brøndby Strand”, udtaler Trine Billekop, borgerrepræsentant i opgaveudvalget og forperson for skolebestyrelsen på Brøndby Strand Skole.
En grundig og inddragende proces
I løbet af det seneste år, hvor rapporten med anbefalinger er blevet skrevet, har Opgaveudvalget desuden hentet viden og inspiration fra en lang række interviews, workshops og datapakker. Opgaveudvalget har bl.a. haft workshop med Fælleselevrådet og så har 573 forældre i Brøndby Strand besvaret et spørgeskema om til- og fravalg af folkeskolen.
Anette Pilmark, som også har været en del af udvalget og er formand for Børne- og Skoleudvalget, udtaler:
”Jeg har oplevet en kæmpe dedikation og åbenhjertighed; både fra borgerne i Opgaveudvalget og fra de mange forældre i Brøndby Strand, der har besvaret spørgeskemaet. Det er en viden og en indsigt vi tager med os; ikke blot når vi skal bygge nyt, men også i det nuværende arbejde med at udvikle og gøre Brøndby Strand Skole endnu bedre”.
Næste skridt
Alt i alt er det blevet til en 70 sider lang rapport, som Kommunalbestyrelsen drøftede ved temamødet den 11. september 2024. Hele Opgaveudvalgets arbejde kan findes på Brøndby Kommunes hjemmeside.
Kommunalbestyrelsen vil i løbet af de kommende måneder blive præsenteret for de næste skridt vedrørende evt. beslutning af en ny skole, da byggeriet bl.a. skal times med byudviklingsprojektet Fremtidens Brøndby Strand, hvor et arealudviklingsselskab forventes at stå for udviklingen.
Hvis Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om byggeri af en ny multifunktionel skole i Brøndby Strand, forventes den nye skole at blive bygget i år 2028-2031.
Kontakt
Fremtidens Brøndby Strand Sekretariat
Brøndby Rådhus
Park Allé 160
2605 Brøndby
Har du en idé eller spørgsmål, så skriv til
TMF-FremtidensBST@brondby.dk
Træffetider i Strandboxen
Strandboxen er de gule containere ved Kulturhuset Brønden
Onsdage: 13.00 - 15:00