Sæbekasserace og praktisk matematik for eleverne på UCN10

Uge 41 er obligatorisk brobygningsuge for alle 10. klasses elever i Brøndby, og traditionen tro er undervisningen flyttet fra klasselokale til værksted.

Bålfade, bord-bænkesæt, sæbekassebiler og højtalere. I løbet af brobygnings-ugen arbejder eleverne fra Brøndby Kommunes 10.klassesskole UCN10 i små grupper med forskellige praktiske projekter på TEC Hvidovres værksted.

Målet med ugen er, at eleverne udvikler deres personlige og sociale kompetencer i et praksisnært læringsmiljø og oplever samarbejde på tværs af klasser og linjer. Bl.a. afholdes et sæbekasse-race, hvor eleverne dyster i både håndværk og design.

Dette særlige forløb, der blev introduceret i 2019, læner sig op ad Brøndby Kommunes uddannelsespolitik 2021-2025, hvor formålet er at give de unge de bedste forudsætninger for at træffe et velovervejet uddannelsesvalg. I stedet for at fokusere snævert på valg af uddannelse, er ugens formål at lade eleverne opleve, hvordan deres kompetencer, interesser og værdier kan omsættes i praksis – særligt i relation til arbejdsliv og uddannelse.

Lærerne spiller en central rolle i brobygningsugen, da de deltager i byggeopgaverne sammen med eleverne og får indsigt i elevernes færdigheder og sociale interaktioner i et andet læringsmiljø end det traditionelle klasseværelse.

Christine Sølvstein, lærer på skolens idrætslinje, fremhæver vigtigheden af ugen:
"Jeg ser, hvordan eleverne danner nye sociale relationer og får en forståelse for praktisk matematik, når de måler, tegner og saver ud fra skitser. De ser, hvordan beregninger og praksis hænger sammen, og det styrker deres læring."

Forløbet afsluttes med en eksamenslignende evaluering, hvilket forbereder eleverne til fremtidige prøver. Brobygningsugen er en del af UCN10’s overordnede vision om at skabe tryghed og trivsel blandt eleverne, samtidig med at lærerne får mulighed for at observere elevernes personlige udvikling i nye rammer.

Kontakt

10. klasse UCN

Nykær 44
2605 Brøndby

Tlf: 43 28 29 00
Sidst opdateret den 11. oktober 2024
Skrevet af Brøndby Kommune