Høring om den sammenhængende børne- og ungepolitik

Brøndby Kommunes kommende sammenhængende børne- og ungepolitik er i høring til og med mandag den 19. februar 2024, og alle er velkomne til at komme med et høringssvar.

Periode: 29. januar 2024 - 19. februar 2024

Status: Aktiv

Type: Høringer

Du kan i høringsperioden sende os dit høringssvar via formularen nederst på siden. 

Høringssvar fra enkeltpersoner vil indgå i anonymiseret form i den videre behandling af politikken. Høringssvar fra foreninger, organisationer og lignende vil indgå med foreningens/organisationens navn og afsenderens titel.

Den sammenhængende børne- og ungepolitik

Forord

Velkommen til Brøndby Kommunes sammenhængende børne- og ungepolitik.


Med denne politik ønsker vi at sætte retningen for alt det gode arbejde, vi i Brøndby Kommune
udfører for og med vores børn og unge. Omdrejningspunktet for politikken er, at i Brøndby er der
plads til at vokse og udvikle sig, og alle børn og unge fortjener den bedste start på livet. Sammen
med forældrene er det er vores opgave at skabe de bedst mulige rammer for, at børn og unge
udvikler sig, trives og inddrages i gode og stærke fællesskaber.


For Kommunalbestyrelsen er det vigtigt, at der er et bredt kendskab til den sammenhængende
børne- og ungepolitik. Vi vil derfor gerne sende en stort tak til alle dem, der har medvirket til at
udarbejde denne politik. En særlig tak skal der lyde til alle børn, forældre, medlemmer af Handicaprådet, medarbejdere og ledere, som har bidraget med mange værdifulde idéer og forslag til politikken.

I de kommende år skal den sammenhængende børne- og ungepolitiks målsætninger realiseres i
samarbejde mellem børn, de unge, forældre, politikere, ledere og medarbejdere, foreninger og
klubber. Det ser vi frem til!

Vision

Visionen for Brøndby Kommunes sammenhængende børne- og ungepolitik er:
”Det gode børne- og ungeliv – i Brøndby er der plads til at vokse”
”Sammen med børn og unge skaber vi stærkere, sundere og mere bæredygtige fællesskaber, der giver plads til at vokse, og hvor alle børn og unge kan trives, lære, dannes og udvikle sig”

Børnesyn

I Brøndby har vi et fælles børnesyn, som sætter retningen for vores tilgang til arbejdet med børn og unge:


”Børn og unge gør det bedste, de kan, med de kompetencer, de har. Det er de voksnes ansvar at
inddrage børn og unge i positive fællesskaber og læringsmiljøer med lige adgang til at udfolde og
udvikle sig og trives”.


Sammen med den overordnede vision er vores børnesyn den røde tråd igennem hele den sammenhængende børne- og ungepolitik.

Indledning

Med politikkens vision og børnesyn sætter vi en tydelig streg under, at børn og unge er en høj prioritet for Brøndby Kommune. Det gode børne- og ungeliv kan se ud på mange måder, og vi ønsker med denne politik at vise, hvordan vi understøtter børn og unge i deres udvikling med forståelse for deres forskelligheder.

At politikken er en sammenhængende børne- og ungepolitik betyder, at den gælder for alle børn og unge. Både på almenområdet og for de børn og unge, som har behov for særlig støtte.

I Brøndby er der plads til at vokse. Vores børn og unge skal have plads til at vokse fysisk, men også vokse ind i deres egen identitet, i nye fællesskaber, i nye interesser og vokse fra barn til ung med alle de usikkerheder, der helt naturligt følger med. Vi skal hjælpe børn og unge med at udvikle sig,
så de kan mestre eget liv.

Den sammenhængende børne- og ungepolitik står ikke alene. Hvis vi skal lykkes med at realisere visionen, så kræver det en helhedsorienteret tilgang fra alle, der arbejder med børnene og de unge. Den sammenhængende børne- og ungepolitik har derfor en direkte kobling til Strategi Brøndby 2030. Derudover er der en særlig sammenhæng til Brøndbys handicap- og psykiatripolitik, uddannelsespolitikken, kulturpolitikken, sundhedspolitikken og Bevæg dig for livet.


Den sammenhængende børne- og ungepolitik tager afsæt i fem sideordnede fokusområder:

De fem fokusområder er:

• Trivsel og stærke fællesskaber
• Familien som fundament
• Vejen til uddannelse
• Tidlig indsats
• Børn og unge i bevægelse

Fokusområderne sætter tilsammen den retning Børne- og Skoleudvalget og Kommunalbestyrelsen ønsker for børne- og ungeområdet. Fokusområderne er derfor udgangspunktet for de politiske målsætninger, som forvaltningen på baggrund af politikken skal omsætte til konkrete initiativer og handleplaner

Trivsel og stærke fællesskaber

Brøndby er kendetegnet ved stærke og mangfoldige fællesskaber. Fællesskaber opstår mange steder, og ser forskellige ud afhængigt af, om du er barn, ung eller voksen. Uanset hvordan de ser ud,
så er stærke fællesskaber en forudsætning for, at vi trives. Det gælder også for børn og unge.


Fællesskaber er derfor et bærende element i Strategi Brøndby 2030 og i flere af kommunens politikker.


De fleste børn og unge er i vores tilbud mange timer om dagen. De er i vores dagtilbud, skoler,
biblioteker, foreninger, fritidstilbud, kulturhuse eller ungdomsklubber. Vi har derfor et særligt ansvar
for, at der både er voksenstyrede fællesskaber, samt gode rammer for, at børn og unge selv kan
skabe deres egne fællesskaber. En forudsætning for et godt børne- og ungeliv er nemlig at have
robuste, fysiske og betydningsfulde fællesskaber og gode relationer til andre. I de positive relationer
til voksne og jævnaldrende vokser trivslen både i vores almenmiljøer og specialtilbud.


I Brøndby har vi et rigt kultur-, fritids-, og foreningsliv, hvor børn og unge møder andre, de deler
interesse med. Kultur- og foreningslivet gør en stor positiv forskel for børn og unges mentale og
fysiske trivsel. Derfor skal børn, unge og deres forældre kunne få vejledning om de tilbud, der er i
Brøndby og få støtte til at blive en del af kultur-, fritids- og foreningslivet.


Vi forpligter hinanden på, at:

  • Skabe flere stærke fællesskaber i kommunens institutioner og tilbud
  • Hjælpe børn og unge med at finde de fællesskaber, der giver mening for den enkelte
Familien som fundament

At stille krav til hinanden er et af pejlemærkerne for, hvordan vi fører Strategi Brøndby 2030 ud i
livet. På samme måde er samarbejdet mellem forældre og medarbejdere afgørende, når vi skal
skabe de bedste betingelser for det gode børne- og ungeliv i Brøndby.


Forældre er de primære omsorgspersoner i børns liv, og de kender børnene bedst. Vi skal skabe
gode rammer for samarbejde og involvering af forældrene, så de er med til at træffe beslutninger,
der vedrører deres børns hverdag. For at få det bedst mulige samarbejde, skal forældrene inviteres
til at bidrage aktivt og fortælle, hvordan de gerne vil involveres. Vi skal skabe et rum for involvering
af forældrene, som lægger op til samarbejde og ligeværdig dialog. Dette samarbejde kræver engagement og gensidig tillid af både kommunens medarbejdere og forældrene.

Det gode børne- og ungeliv er noget, vi samarbejder om, og alle familier kan få brug for vejledning
og støtte. Børn og unge møder mange voksne i deres dagligdag, og der skal være gode og tillidsfulde
relationer mellem forældre og medarbejdere. De gode relationer og tætte samarbejde sikrer, at alle
børn og unge i Brøndby får de bedste forudsætninger for et godt børne- og ungeliv med plads til at
vokse, så de kan trives, lære, dannes og udvikle sig.


Vi forpligter hinanden på, at:

  • Skabe bedre muligheder for forældreinvolvering i kommunens tilbud
  • Forældres viden og ressourcer inddrages og værdsættes i samarbejdet omkring deres børn
  • Forældre mødes med høj faglighed og inddragende dialog
  • Medarbejderne har den fornødne viden til at kunne vejlede familier om kommunale tilbud og
    indsatser
Vejen til uddannelse

Arbejdet med uddannelse er centralt i Brøndby. Det ses bl.a. i Strategi Brøndby 2030, hvor det fremgår, at flere børn skal lykkes i folkeskolerne, og at flere skal have mere uddannelse.


Børn og unge har forskellige kompetencer. Det er vigtigt, at vi hjælper børn og unge med at udvikle
og styrke disse, så de i et trygt læringsmiljø opnår de færdigheder, der gør dem i stand til at fortsætte
i en ungdomsuddannelse og gøre dem klar til at mestre eget liv.


Forudsætningerne for at få en uddannelse bliver grundlagt tidligt i livet. Det starter allerede i de første
år af barnets liv i familien, med arbejdet i sundhedsplejen og i dagtilbuddene. I de tidlige år lærer
børn mange af de sproglige og sociale kompetencer, der er nødvendige for senere at klare sig godt
i deres videre uddannelse i folkeskolen og på en ungdomsuddannelse. Læring er derfor et centralt
element i vores dagtilbud, hvor vi har et stort fokus på at udvikle børns sproglige forståelse og evne
til at udtrykke sig.

Folkeskolen og andre skoletilbud er en grundsten i børn og unges uddannelse. Her møder vi alle
børn og unge med positive forventninger, uanset deres forudsætninger, så alle får mulighed for at
udfolde deres potentialer. Det kræver stor faglighed og koordinering mellem alle de medarbejdere,
der er tæt på børnene og de unge og et tæt samarbejde med forældrene.

 

Vi forpligter hinanden på, at:


• Alle børn og unge bliver støttet i egen udvikling og læring
• Alle børn og unge bliver mødt med positive forventninger i vores institutioner og skoler

Tidlig indsats

Familier har ofte forskellige behov, og alle kan få brug for hjælp. Det er afgørende, at vi gør, hvad vi
kan for, at de udfordringer man møder, ikke vokser sig for store.


I Strategi Brøndby 2030 har vi fokus på, at familier med behov for støtte modtager den relevante
indsats på det rigtige tidspunkt. Det betyder, at vi skal række ud til dem, der har det svært og tage
de samtaler, der er behov for. Dette skal vi bl.a. gøre via tillidsfuld dialog med børn, unge og forældre,
allerede fra børnene er helt små, og familierne er tilknyttet sundhedsplejen.


Børn og unge møder mange voksne i deres liv, og de voksne skal involveres, hvis en tidlig indsats
skal virke. Det kræver gode rammer for samarbejdet mellem børn, unge, forældre og medarbejdere
i f.eks. dagtilbud, fritidstilbud og skole. Vi skal rumme og inkludere alle børn og unge uanset kulturel
og socioøkonomisk baggrund.


Det er vigtigt, at vi opsporer og videreformidler bekymringer på et tidligt tidspunkt. Det sikrer vi ved
at samarbejde og gøre brug af hinandens fagligheder på tværs. Det betyder, at alle medarbejdere
har et ansvar for at opspore børn og unge i mistrivsel, så de og deres familier får den rådgivning,
hjælp og støtte, de har brug for. Det gælder også for de børn og unge, hvis mistrivsel ikke kommer
tydeligt til udtryk.


Behovet for en helhedsorienteret indsats er vigtig i forhold til at sikre stærke overgange, når børn
står over for skift fra f.eks. dagtilbud til skole. Derfor skal vi sikre gode rammer for samarbejdet om
børns overgange.


Vi forpligter hinanden på, at:

  • Børn, unge, familier/netværk og relevante fagligheder indgår i et tæt samarbejde med hinanden
  • Børn og unges tegn på mistrivsel opspores tidligt, så den rette hjælp iværksættes rettidigt
  • Børn og unge oplever gode og sammenhængende overgange, når de står over for et skift.
Børn og unge i bevægelse

I Brøndby er vi dedikerede til at udbrede glæden ved bevægelse, og vi ved, at den glæde bliver
grundlagt tidligt i livet. Bevægelse er samtidig en vigtig del af børns udvikling. Derfor er et af fokusområderne i Strategi Brøndby 2030 ”mere idræt, sport og bevægelse hele livet”.


For at bevægelse forbliver en god vane gennem hele livet, skal bevægelse være tæt knyttet til positive oplevelser. De positive oplevelser er vi med til at give børn og unge i dagtilbud, skoler og andre
kommunale tilbud, hvor bevægelse indgår som en naturlig del af hverdagen.


Foreningerne i Brøndby udbyder forskellige typer af idræt og bevægelse af høj kvalitet. Som kommune hjælper vi med at udbrede kendskabet til foreningerne, så endnu flere bliver en del af foreningslivet. Vi har særligt fokus på de børn og unge, som står uden for fællesskabet, og som har brug
for en hjælpende hånd til at finde aktive fællesskaber, de hver især vil være en del af.

Brøndby er rig på natur. Her er strand, skov og åbne grønne arealer. Vi skal sikre, at vores natur
indbyder til bevægelse, og de mange muligheder for at bruge naturen til bevægelse skal være tydelig. På den måde understøtter vi både den organiserede og selvorganiserede bevægelse i vores
fælles natur.


Vi forpligter hinanden på, at:

  • Bevægelse er en vigtig del af hverdagen i dagtilbud og skoler
  • Understøtte børn og unge i at blive en del af aktive fællesskaber i foreningslivet
  • Grønne arealer og legepladser indbyder til organiseret og selvorganiseret bevægelse
Fra politik til handling

Den sammenhængende børne- og ungepolitik tegner den overordnede retning for arbejdet omkring børn og unge i Brøndby. De politiske målsætninger omsættes til handleplaner med konkrete
indsatser, der skal skabe de forandringer, vi sigter efter. Under tilblivelsen af politikken er der kommet mange gode idéer og inspiration til indsatser både fra borgere og medarbejdere.


Forvaltningen følger op på, om vi er på rette vej med politikken i de kommende år, og formidler
resultaterne til Kommunalbestyrelsen.

Høringssvar til den sammenhængende børne- og ungepolitik

🛈 *
🛈
🛈 *

Kontakt

Børne-, Kultur- og Idrætsforvaltningen

Brøndby Rådhus
Park Allé 160
2605 Brøndby

Tlf. 43 28 28 28

born@brondby.dk

Åbningstider

Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 13.00
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00

Telefontider

Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 14.30
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00

Undgå lang ventetid i telefonen 

Sidst opdateret den 30. januar 2024
Skrevet af Brøndby Kommune