Brøndby Kommunes regulativ for erhvervsaffald
Brøndby Kommunes Regulativ for erhvervsaffald pr. 31. december 2022.
Brøndby Kommunes Regulativ for erhvervsaffald trådte i kraft den 31. december 2022. Samtidig med ikrafttrædelsen af dette regulativ ophæves: Regulativ for erhvervsaffald i Brøndby Kommune vedtaget 1. juni 2014.
Regulativet er vedtaget af kommunalbestyrelsen den 23. november 2022.
Hent samlet Regulativ for erhvervsaffald
§1 Formål m.v.
Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af affald fra virksomheder i Brøndby Kommune med henblik på at forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker samt begrænse ressourceanvendelsen ved at fremme genanvendelse af affald.
Formålet er endvidere efter miljøbeskyttelsesloven at fastsætte regler om de kommunale affaldsordningers omfang og tilrettelæggelse m.v. med henblik på at etablere og skabe rammerne for velfungerende kommunale ordninger, herunder normere de praktiske forhold i forbindelse med afviklingen af affaldsindsamlingen og -håndteringen.
De beskrevne ordninger i regulativet omfatter ikke erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse. Hvis en virksomhed benytter den kommunale genbrugsplads, skal bestemmelserne for denne ordning dog overholdes.
§2 Lovgrundlag
Regulativet er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig:
Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven).
Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (batteribekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om deponeringsanlæg (deponeringsbekendtgørelsen).
§3 Definitioner
De definitioner, der anvendes i dette regulativ, svarer til de definitioner, der fremgår af det til enhver tid gældende lovgrundlag.
§4 Registrering af udenlandske virksomheder
Udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark, der udøver affaldsproducerende aktiviteter, skal lade sig registrere hos kommunalbestyrelsen med henblik på opkrævning af affaldsgebyr m.v.
§5 Gebyrer
Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer i henhold til miljøbeskyttelsesloven samt affaldsaktørbekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen vedtager efter affaldsaktørbekendtgørelsen én gang årligt et gebyrblad, der angiver størrelsen på ovennævnte gebyrer. Gebyrbladet er tilgængeligt på kommunens hjemmeside.
§6 Klage m.v.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter regulativet kan i henhold til affaldsaktørbekendtgørelsen ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Indskærpelser af regulativet efter miljøbeskyttelsesloven kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven kan efter miljøbeskyttelsesloven, medmindre andet fremgår af lovens bestemmelser, påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Ankestyrelsen kan som led i det kommunale og regionale tilsyn behandle spørgsmål om, hvorvidt kommunen overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne lovgivning. Ankestyrelsen fører ikke tilsyn, idet omfang særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.
§7 Overtrædelse og straf
Overtrædelse af regulativet straffes efter affaldsaktørbekendtgørelsen med bøde. Efter affaldsaktørbekendtgørelsen kan straffen stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er:
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Der kan efter affaldsaktørbekendtgørelsen pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§8 Bemyndigelse
Kommunalbestyrelsen har bemyndiget Teknik- og Miljøforvaltning til at træffe afgørelser efter dette regulativ.
§9 Ikrafttrædelse
Dette regulativ træder i kraft den 31-12-2022.
Samtidig med ikrafttrædelsen af dette regulativ ophæves følgende:
Regulativ for erhvervsaffald i Brøndby Kommune vedtaget 1. juni 2014
Således vedtaget af kommunalbestyrelsen den 23-11-2022.
Borgmester Kent Max Magelund Direktør Casper Toftholm
§10 Ordning for husholdningslignende restaffald
Husholdningslignende restaffald er restaffald, som er frembragt af virksomheder, og som i sammensætning svarer til restaffald fra private husholdninger.
Restaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.
Husholdningslignende restaffald er ikke-genanvendelige affaldstyper, der ikke findes andre ordninger til, som for eksempel:
- Tilsmudset pap og papir.
- Cigaretskod og aske.
- Vatpinde og hygiejnebind.
- Tilsmudset plast.
- Engangsvaskeklude, engangshåndklæder og lign.
- Tilsmudset alufolie.
- Sammensatte produkter (eksempelvis kaffe- og snack-poser).
- Sod og aske.
- Andet forbrændingsegnet, der ikke er omfattet af de ovenstående affaldstyper, og som hensigtsmæssigt kan bortskaffes som husholdningslignende restaffald.
Husholdningslignende restaffald er IKKE genanvendelige materialer såsom madaffald, rent pap og papir, plast, glas eller metal eller andet genanvendeligt affald.
Batterier, kemikalier og mineralolier, elektronikaffald og andet farligt affald er heller ikke husholdningslignende restaffald.
Ordningen gælder for virksomheder i Brøndby Kommune, dog undtaget kommunale institutioner.
Kommunale institutioner er omfattet af § 18 Ordning for affald fra kommunale institutioner.
Brøndby Kommunes ordning for husholdningslignende restaffald er en anvisningsordning.
Virksomheder kan håndtere husholdningslignende restaffald via virksomhedens småt forbrændingsegnede affald. Ved sammenblanding skal affaldet klassificeres som husholdningslignende restaffald. Affaldet skal køres direkte til forbrænding og må ikke køres til midlertidigt deponi.
Brøndby Kommune afgør i tvivlstilfælde, hvad der er husholdningslignende restaffald.
Husholdningslignende restaffald skal afleveres direkte til I/S Vestforbrænding uden forudgående omlastning, sortering eller midlertidig deponering.
Enhver virksomhed skal disponere over mindst en beholder til husholdningslignende restaffald.
Virksomheden anskaffer og vedligeholder selv beholdere efter anvisning fra kommunalbestyrelsen.
Det påhviler virksomheden at vedligeholde og udskifte beholdere.
To eller flere virksomheder kan, efter anmodning til kommunalbestyrelsen, dele beholdere til restaffald.
Det påhviler desuden virksomheden at efterkomme de bestemmelser, kommunalbestyrelsen træffer til sikring af beholdere.
Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille supplerende krav til beholdere.
På enhver bebygget ejendom skal der være mindst én beholder til husholdningslignende restaffald pr. virksomhed. Antallet af beholdere fastsættes af kommunalbestyrelsen i hvert enkelt tilfælde efter følgende retningslinjer:
Det på ejendommen nødvendige antal beholdere fastsættes af kommunalbestyrelsen. Dog skal der som minimum være opstillet én beholder (svarende til 100 l) pr. virksomhed.
Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.
Det er den affaldsproducerende virksomhed, der har ansvaret for at reglerne følges.
Beholdere, herunder eventuelt affaldssække, må ikke fyldes mere end til den markerede påfyldningsstreg.
Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt og affaldet ikke klemmes fast i beholderen.
Sod, aske og slagger skal være fuldstændigt afkølet samt emballeret inden anbringelse i beholderen.
Skarpe, skærende, rivende eller spidse genstande samt støvende, vådt og uhygiejnisk affald skal være forsvarligt emballeret inden anbringelse i beholderen, så der hverken kan ske skade på personer eller på beholderen, herunder eventuelt affaldssæk.
Uhygiejnisk affald skal være tilstrækkeligt emballeret i lukkede og tætte emballager. Virksomheden har pligt til at følge den valgte indsamlingsvirksomheds regler.
Det påhviler virksomheden selv at renholde beholderne.
Husholdningslignende restaffald skal afhentes minimum hver 14. dag. Ved uhygiejniske forhold, herunder lugtgener, kan kommunalbestyrelsen dog kræve at det skal afhentes oftere.
Alle virksomheder er forpligtigede til at indgå en aftale med en indsamlingsvirksomhed om at bortskaffe deres affald.
§11 Ordning for genbrugsplads(-en eller -erne)
Kommunalbestyrelsen har etableret adgang til genbrugspladserne til modtagelse af affald.
Ordningen gælder for virksomheder i Brøndby Kommune.
Genbrugspladserne er forbeholdt husstande og virksomheder i Vestforbrændings interessentkommuner.
Virksomheder, borgere og grundejere i Brøndby Kommune har ligeledes adgang til øvrige genbrugspladser i Vestforbrændings interessentkommuner.
Virksomheder har efter affaldsaktørbekendtgørelsen adgang til plads[-en eller -erne] i indregistrerede køretøjer med en tilladt totalvægt på maksimalt 3.500 kg og med en på køretøjet monteret trailer.
Ordensreglementet for genbrugsplads[-en eller -erne] skal følges.
På genbrugsplads[-en eller -erne] kan virksomheden eller en repræsentant for virksomheden aflevere alle former for sorteret affald fra virksomheden. Undtaget herfra er dog husholdningslignende restaffald og madaffald. Undtaget er også radioaktivt affald, eksplosivt affald og klinisk risikoaffald.
På nogle genbrugspladser (herunder Brøndby Genbrugsstation) modtages endvidere ikke medicinaffald og støvende asbestaffald.
Virksomheder, der ønsker at aflevere affald på genbrugspladsen, skal tilmelde sig for at få adgang til – og betale for – at benytte genbrugspladsen.
Forud for benyttelse af genbrugspladsen skal virksomheden, hvis personalet anmoder om det, dokumentere, at den har betalt gebyr for adgang til genbrugspladsen.
Ved emballering af affald, der afleveres på genbrugsplads[- en eller -erne] skal der efter affaldsaktørbekendtgørelsen anvendes klare plastsække. Dette for at indholdet tydeligt kan ses af personalet på genbrugsplads [-en eller -erne].
Affaldet skal sorteres efter affaldsfraktioner og placeres i de anviste containere/båse på genbrugspladserne. Anvisninger fra pladspersonalet skal følges.
Den enkelte virksomhed (den gebyrbetalende produktionsenhed) må efter affaldsaktørbekendtgørelsen maksimalt aflevere 200 kg farligt affald om året på genbrugsplads[-en eller -erne]. Dette gælder dog ikke for bærbare batterier og akkumulatorer, som defineret i batteribekendtgørelsen, samt affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger omfattet af producentansvar, som defineret i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen udsteder efter affaldsaktørbekendtgørelsen en kvittering for det modtagne farlige affald.
Virksomheden skal gemme kvitteringen som dokumentation for bortskaffelsen af det pågældende affald i minimum fem år.
§12 Ordning for ikke-genanvendeligt farligt affald
Ikke-genanvendeligt farligt affald er affald, der er omfattet af definitionen af farligt affald i affaldsbekendtgørelsen, og som er ikke-genanvendeligt, bortset fra eksplosivt affald.
Ordningen gælder for virksomheder i Brøndby Kommune. Kommunale institutioner er omfattet af § 18 Ordning for affald fra kommunale institutioner.
Stk. 2 Ordningen omfatter ikke affald fra olie- og benzinudskillere, der er omfattet af ”Ordning for affald fra olie- og benzinudskillere”.
Stk. 3 Ordningen omfatter ikke farligt klinisk risikoaffald, der er omfattet af ”Ordning for klinisk risikoaffald”.
Stk. 4 Ordningen omfatter ikke oprydning af forurenet jord og lignende. Hvis sådanne sager opstår, skal der rettes henvendelse til Teknik- og Miljøforvaltningen.
Stk. 5 Ordningen omfatter ikke farligt affald med producentansvar, herunder lysstofrør, sparepærer, batterier og akkumulatorer.
Brøndby Kommunes ordning for ikke-genanvendeligt farligt affald omfatter en anvisningsordning for ikke-genanvendeligt emballeret farligt affald og uemballeret pumpbart farligt affald samt en bringeordning for mindre mængder emballeret farligt affald.
Stk. 2 Virksomheder, der har ikke-genanvendeligt farligt affald, skal aflevere affaldet til de modtageanlæg, der anvises til af kommunalbestyrelsen. Anvendte transportører/indsamlere skal være registreret i det nationale affaldsregister og være godkendt til transport af farligt affald.
Stk. 3 Virksomheder med op til 200 kg emballeret farligt affald om året må aflevere affaldet på genbrugsstationer i Vestforbrændings interessentkommuner.
Stk. 4 Virksomheder kan også aflevere små mængder udtjente batterier i batteribeholdere opstillet på centrale torve/pladser i kommunen.
Stk. 5 Virksomheder skal aflevere ikke-genanvendeligt farligt affald efter behov, dog mindst en gang årligt. Virksomheder, der frembringer farligt affald, skal sikre, at farligt affald er forsvarligt emballeret.
Emballagen skal være udformet efter følgende retningslinjer:
- Emballagen skal være tæt og lukket tæt til, så indholdet ikke utilsigtet kan trænge ud.
- Det materiale, som emballagen er fremstillet af, må ikke kunne angribes af indholdet eller kunne indgå sundhedsfarlige eller på anden måde farlige forbindelser med dette.
- Emballagen skal være udformet, så hel eller delvis tømning kan ske på forsvarlig måde.
- Er der risiko for gasudvikling, skal der anvendes sikkerhedsspuns.
Opbevaringen skal følge retningslinjerne:
- Farligt affald, der afhentes emballeret, skal opbevares i egnede beholdere på tæt bund uden mulighed for afløb til kloak, jord, vandløb eller grundvand.
- Oplagspladsen skal være under tag og indrettes således, at spild kan opsamles ved brud på den beholder, der indeholder den største mængde.
- Kan oplagspladsen ikke tilkøres direkte, skal virksomheden inden afhentningen selv bringe affaldet til det nærmeste sted på eller ved virksomheden, som kan tilkøres.
- Beholdere skal være løftet fra gulvet, så eventuelle utætheder opdages, og således at spild ikke beskadiger andre beholdere. Oplagspladsen skal være placeret på virksomhedens område, således at indsamleren/transportøren kan køre direkte til stativet, beholderen eller containeren for at foretage læsning.
Opbevaring af flydende uemballeret affald kan ske på følgende måder:
- Affaldet kan opbevares i tankanlæg. Tanken skal være egnet til den pågældende affaldstype og så tæt, at spild og fordampning undgås.
- Tanken skal være udformet, så tømning kan foregå forsvarligt og være forsynet med sikkerhedsspuns, hvis der er risiko for overtryk.
- Såfremt der benyttes overjordiske ståltanke, skal de(n) være placeret på en konstruktion hævet over underlaget, således at inspektion af bunden kan finde sted.
- Afstanden fra tanken til væg eller anden konstruktion skal være mindst 15 cm. Plasttanke, der er godkendt til direkte placering på underlaget, skal etableres på et tæt underlag, som strækker sig mindst 10 cm uden om tanken. Nedgravede tankanlæg må ikke etableres uden kommunalbestyrelsens tilladelse.
Mindre mængder af farligt affald (op til 200 kg pr. år) kan afleveres på genbrugspladserne. Mindre mængder skal afleveres efter behov, dog mindst 1 gang årligt.
Eksplosivt affald skal efter affaldsbekendtgørelsen håndteres miljømæssigt forsvarligt ved en godkendt affaldsmodtager.
Virksomheden skal efter affaldsbekendtgørelsen sikre, at farligt affald ikke fortyndes eller blandes med andre kategorier af farligt affald eller blandes med ikke-farligt affald.
Virksomheden skal efter affaldsbekendtgørelsen sikre, at det farlige affald er forsvarligt emballeret.
§13 Ordning for klinisk risikoaffald
Klinisk risikoaffald er affald, der på grund af smittefare og anden sundhedsfare skal indsamles særskilt.
Klinisk risikoaffald kan opdeles i smitteførende affald, skærende og stikkende genstande samt vævsaffald.
- Ved smitteførende affald forstås blandt andet:
- Affald fra epidemiafdelinger, dialyseafdelinger, isolationsstuer m.v.
- Affald fra specialbehandlinger fx. cytostatika.
- Rester af ikke-dræbt vaccine samt ikke autoklaveret affald.
- Vævsdele fra forsøgsdyr, som indeholder humanpatogene mikroorganismer.
Ved skærende og stikkende genstande forstås blandt andet:
- Kanyler, knive, guidewires, sakse, pincetter, suturnåle, dråbekamre og andet der kan penetrere huden.
- Reagensglas, skår og lignende, der indeholder blod, pus eller vævsdele.
- Laboratorieglasvarer forurenet med blod, pus eller vævsvæsker.
- Hæmoglobinkuvetter, hårrør og pipetter.
- Kanyler fra dyrehold.
Ved vævsaffald forstås blandt andet:
- Organer og amputerede lemmer fra operationsstuer, vævsaffald fra fødestuer o.l.
- Vævsprøver samt vævsprøver i formalin.
Ordningen omfatter klinisk risikoaffald fra alle producenter af klinisk risikoaffald i sundhedssektoren i Brøndby Kommune. Sundhedssektoren omfatter sygehuse, fødeklinikker og behandlingsinstitutioner, plejehjem, hjemmeplejeordninger, læge- og tandlægeklinikker, praktiserende jordemødre, dyreklinikker m.fl.
Ordningen gælder for virksomheder i Brøndby Kommune.
Stk. 2 Ordningen omfatter ikke affald, der bortskaffes i henhold til andre bestemmelser f.eks. farligt affald.
Stk. 3 En virksomhed med særligt uæstetisk eller uhygiejnisk affald kan blive pålagt at bortskaffe sit affald i henhold til bestemmelserne for klinisk risikoaffald.
Virksomheden skal sortere klinisk risikoaffald ved kilden (produktionsstedet) og opsamle det i egnede emballager.
Sorteringen skal ske efter følgende retningslinjer:
- Smitteførende affald opsamles på produktionsstedet i plastposer, plastspande eller lignende.
- Den anvendte emballage skal lukkes forsvarligt og lufttæt, før affaldet forlader produktionsstedet.
- Skærende og stikkende genstande, f.eks. kanyler, lægges straks efter brugen i gennemsigtige egnede og brudsikre beholdere. Beholderen skal være tør og må ikke indeholde f.eks. desinfektionsvæske. Den anvendte emballage skal lukkes forsvarligt, før affaldet forlader produktionsstedet.
- Vævsaffald skal indsamles særskilt og opsamles i plastposer, plastspande eller lignende. Den anvendte emballage skal lukkes forsvarligt, før affaldet forlader produktionsstedet. Vævsaffald skal behandles nænsomt.
Ved tvivl om hvorvidt affald er klinisk risikoaffald, skal affaldet betragtes som klinisk risikoaffald og håndteres i overensstemmelse med retningslinierne herfor.
Her kan f.eks. fastsættes krav til nedkøling, mærkning og behandling af affaldet.
Virksomheden skal emballere klinisk risikoaffald i den endelige emballage.
Affaldet føres herefter til egnet opbevaringssted før afhentning til behandling.
Klinisk risikoaffald må ikke stå tilgængeligt for offentligheden.
Klinisk risikoaffald må ikke trykkes eller sammenpresses i emballagen, så der opstår risiko for perforering.
Emballager må ikke fyldes mere, end at de kan lukkes uden sammenpresning af affaldet.
I tilfælde, hvor en emballage er blevet gennemvædet eller på anden måde beskadiget, skal virksomheden sikre, at der sker omemballering af det kliniske risikoaffald.
Omemballeringen skal ske ved anvendelse af en større beholder af samme eller bedre kvalitet, så den uegnede/beskadigede emballage ikke åbnes, men blot emballeres i en større, egnet emballage.
Flergangsemballager skal holdes rene og hygiejniske. Ved anvendelse af flergangsemballager skal renholdelsen tilrettelægges, så der ikke opstår risiko for smitteoverførsel og uhygiejniske forhold.
Den ydre emballage og mærkningen af denne skal være i overensstemmelse med modtageanlæggets modtageregler.
Virksomheder, der producerer farligt klinisk risikoaffald, skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen tilvejebringe dokumentation for, at affaldet er korrekt klassificeret.
Klinisk risikoaffald skal afleveres til SMOKA I/S.
§14 Ordning for ikke-genanvendeligt PVC-affald
Ved ikke-genanvendeligt PVC-affald forstås eksempelvis:
- Kabler, hvor metalindholdet ikke kan genvindes, og kabelisolering fra skrotning.
- Vinylgulve og paneler af blød plast.
- Presenninger, gummimåtter, plastslanger.
- Andet blødt PVC, f.eks. tagfolier, membranfolier, regntøj og gummistøvler.
- Persienner af plast.
- Andre byggeprodukter, f.eks. ventilationskanaler, toiletcisterner, tætningslister.
Hård PVC er genanvendeligt affald.
Ordningen gælder for virksomheder i Brøndby Kommune.
Brøndby Kommunes ordning for ikke-genanvendeligt PVC-affald er en anvisningsordning.
Stk. 2 Ikke-genanvendeligt PVC-affald skal afleveres til AV Miljø.
Stk. 3 Små mængder PVC-affald kan også afleveres på genbrugsstationen.
§15 Ordning for forbrændingsegnet affald
Forbrændingsegnet affald er affald, der er omfattet af definitionen af forbrændingsegnet affald i affaldsbekendtgørelsen.
Ved forbrændingsegnet affald forstås eksempelvis:
- Ikke-genanvendeligt pap og papir, for eksempel coatede pap- og papirtyper, samt tilsmudset pap og papir.
- Ikke-genanvendeligt plast samt kompositmaterialer mellem plast og andre materialer.
- Brændbart inventar, f.eks. ødelagte møbler, tæpper og madrasser, IKKE rent træ.
- Neddelt kreosotbehandlet træ.
Ordningen gælder for virksomheder i Brøndby Kommune. Kommunale institutioner er omfattet af § 18 Ordning for affald fra kommunale institutioner.
Brøndby Kommunes ordning for forbrændingsegnet affald er en anvisningsordning.
Stk. 2 Forbrændingsegnet affald skal afleveres til I/S Vestforbrænding, jf. dog stk. 6 for forbrændingsegnet imprægneret træ.
Stk. 3 Virksomheden har pligt til at følge modtageanlæggets modtageregler.
Stk. 4 Stort forbrændingsegnet affald skal neddeles inden det køres til I/S Vestforbrænding. Virksomheden skal bruge et af kommunalbestyrelsen anvist anlæg til neddeling af stort forbrændingsegnet affald.
Stk. 5 Fejlsorteret affald skal forbehandles inden det køres til I/S Vestforbrænding. Virksomheden skal bruge et af kommunalbestyrelsen anvist anlæg til forbehandling af fejlsorteret affald.
Stk. 6 Imprægneret træ, der kan genanvendes eller nyttiggøres på en sådan måde, at metalindholdet opkoncentreres separat, og at træaffaldet herefter genanvendes, eller at energiressourcen i træaffaldet udnyttes, kan afleveres til forbrænding på modtageanlæg anvist af kommunalbestyrelsen.
Stk. 7 Små mængder forbrændingsegnet affald kan også afleveres på genbrugsstationen som "Rest efter sortering".
Hvis en virksomheds forbrændingsegnede affald i mængde og karakter ikke opfylder kravene til småt eller stort brændbart affald eller ikke kan modtages uden forudgående behandling, skal virksomheden ved egen foranstaltning foranledige, at affaldet opfylder betingelserne for forbrændingsegnet affald.
Kommunen anviser normalt stort forbrændingsegnet affald til forbrænding på I/S Vestforbrænding
§16 Ordning for deponeringsegnet affald
Deponeringsegnet affald er affald, der er omfattet af definitionen af deponeringsegnet affald i affaldsbekendtgørelsen.
Ordningen gælder for virksomheder i Brøndby Kommune.
Brøndby Kommunes ordning for deponeringsegnet affald er en anvisningsordning.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen anviser deponeringsegnet affald til et miljøgodkendt deponerings-anlæg, normalt AV Miljø.
Stk. 3 Følgende affaldstyper må ikke afleveres til deponering:
- Affald i flydende form, dog ikke slam.
- Affald som under deponeringsforholdene er eksplosivt, brandnærende, brandfarligt eller ætsende, jf. bilag om farligt affald i affaldsbekendtgørelsen.
- Klinisk risikoaffald, jf. bilag om farligt affald i affaldsbekendtgørelsen.
- Dæk med en udvendig diameter på over 1,40 meter.
- Ituskårne dæk.
- Affald der ikke har været underkastet forbehandling. Kravet om forbehandling inden deponering kan dog fraviges af kommunalbestyrelsen, hvis en forbehandling ikke vil nedbringe mængden af affaldet eller faren for menneskers sundhed eller miljøet. Forbehandling er defineret i affaldsbekendtgørelsen.
Stk. 4 Hvis affaldsproducenten har kendskab til eller begrundet mistanke om, at affaldet indeholder andre potentielt miljøskadelige stoffer end dem, der er omfattet af deponeringsbekendtgørelsen, er det affaldsproducentens ansvar at sikre, at de pågældende stoffer medtages i den grundlæggende karakterisering.
Stk. 5 Udtagning af prøver i forbindelse med den grundlæggende karakterisering og overensstemmelsestestningen skal udføres efter en prøvetagningsplan, som affaldsproducenten er forpligtet til at udarbejde i overensstemmelse med DS/EN 14899.
Stk. 6 Prøvetagningsplanen skal udarbejdes af en person med fornøden kompetence, jf. deponeringsbekendtgørelsen.
Stk. 7 Virksomheder med asbestholdigt affald skal kontakte Brøndby Kommune for anvisning af affaldet.
Stk. 8 Virksomheden har pligt til at følge modtageanlæggets modtageregler.
Stk. 9 Små mængder deponeringsegnet affald kan også afleveres på genbrugsstationen.
Virksomheden, eller i dennes fravær den fysiske eller juridiske person, som er ansvarlig for håndteringen af affaldet, er forpligtet til at sikre, at der sker en grundlæggende karakterisering af affaldet i overensstemmelse med retningslinjerne i bilag om grundlæggende karakterisering af affald og bilag om metoder og kvalitetskrav til prøvetagning, test og analyse i deponeringsbekendtgørelsen, når et læs affald ønskes afleveret på deponeringsanlægget. Affaldsproducenten er samtidig ansvarlig for, at karakteriseringsoplysningerne er korrekte.
Hvis affaldsproducenten har kendskab til eller begrundet mistanke om, at affaldet indeholder andre potentielt miljøskadelige stoffer end dem, der er omfattet af bilag om grundlæggende karakterisering af affald i deponeringsbekendtgørelsen, er det affaldsproducentens ansvar at sikre, at de pågældende stoffer medtages i den grundlæggende karakterisering.
Udtagning af prøver i forbindelse med den grundlæggende karakterisering og overensstemmelsestestning skal udføres efter en prøvetagningsplan, som affaldsproducenten er forpligtet til at udarbejde i overensstemmelse med DS/EN 14899.
Prøvetagningsplanen skal udarbejdes af en person med fornøden kompetence, jf. bilag om testning i forbindelse med grundlæggende karakterisering og overensstemmelsestestning i deponeringsbekendtgørelsen.
Testning og kemiske analyser i forbindelse med den grundlæggende karakterisering og overensstemmelsestestning af en affaldstype samt analyser, der udføres som led i grundvandsmoniteringen og i de øvrige kontrol- og overvågningsprocedurer, skal udføres af akkrediterede laboratorier eller af ikke-akkrediterede laboratorier godkendt af tilsynsmyndigheden.
Afregning for affaldets håndtering sker direkte mellem virksomheden og modtageanlæg.
§17 Ordning for affald fra olie- og benzinudskillere
Affald fra olie- og benzinudskillere og tilhørende sandfang er det forurenede vand, ikke-genanvendelige olie, benzin, sand og slam, der i henhold til virksomhedens spildevandstilladelse/tilslutningstilladelse og/eller kommunes regler skal opsuges af olie- og benzinudskillere med tilhørende sandfang.
Ordningen gælder for virksomheder i Brøndby Kommune
Virksomheder, der har olie- og benzinudskillere og tilhørende sandfang i afløbssystemer, skal have disse tømt for affald efter behov. Affaldet skal bortskaffes via den kommunale ordning for affald fra olie- og benzinudskillere. Ordningen er tilrettelagt som en indsamlingsordning i form af en henteordning.
Stk. 2 Olie- og benzinudskillere skal tømmes mindst én gang årligt, med mindre andet er fastlagt i den enkelte virksomheds spildevandstilladelse/tilslutningstilladelse.
Stk. 3 Der kan, hvis olie- og benzinudskilleren ikke benyttes eller kun sjældent indeholder olie, gives dispensation til enten nedsat tømningshyppighed eller årlig kontrol af udskilleren.
Stk. 4 Affaldsproducenten har inden for normal arbejdstid pligt til at give adgang til at pejle, inspicere og/eller tømme olie- og benzinudskillerne med tilhørende sandfang.
Stk. 5 Affaldsproducenten har pligt til at anvise/anlægge de nødvendige adgangsveje.
Stk. 6 Affaldsproducenten afregner direkte med kommunens administrator af ordningen, de udgifter der er forbundet med indsamling og behandling af affald fra olie- og benzinudskillere med tilhørende sandfang.
Affald fra olie- og benzinudskillere skal afleveres til SMOKA I/S.
ANMELDELSESPLIGT
Stk. 7 Virksomheder, der har affald fra olie- og benzinudskillere, skal anmelde affaldet til kommunalbestyrelsen.
DISPENSATION
Stk. 8 Virksomheder kan efter ansøgning få dispensation af Kommunalbestyrelsen for benyttelse af kommunens olie- og benzinudskillerordning efter bestemmelserne i Affaldsbekendtgørelsen.
§18 Ordning for affald fra kommunale institutioner
Affald fra kommunale institutioner der er omfattet af ordningen er madaffald, papiraffald, papaffald, glasaffald, metalaffald, plastaffald, mad- og drikkekartonaffald, farligt affald, tekstilaffald, restaffald, haveaffald, affald af elektriske og elektroniske produkter (WEEE), udtjente bærbare batterier og akkumulatorer, storskrald og træ til genanvendelse.
Kommunale institutioner i Brøndby Kommune.
- Kommunale institutioner er omfattet af følgende indsamlingsordninger, der fremgår af regulativ for husholdningsaffald:
- Ordning for madaffald
- Ordning for papiraffald
- Ordning for papaffald
- Ordning for glasaffald
- Ordning for metalaffald
- Ordning for plastaffald
- Ordning for mad- og drikkekartonaffald
- Ordning for farligt affald
- Ordning for tekstilaffald
- Henteordning for restaffald
- Ordning for haveaffald
- Ordning for affald af elektriske og elektroniske produkter (WEEE)
- Ordning for bærbare batterier og akkumulatorer
- Ordning for storskrald
- Ordning for træ til genanvendelse
Kontakt
Klima og Miljø
Teknik- og Miljøforvaltningen
Brøndby Rådhus
Park Allé 160
2605 Brøndby
Tlf. 43 28 24 35
Åbningstider
Mandag - onsdag: Kl. 09:00 - 13:00
Torsdag: Kl. 13:00 - 17:30
Fredag: Kl. 09:00 - 12:00
Telefontider
Mandag - onsdag: Kl. 09:00 - 14:30
Torsdag: Kl. 13:00 - 17:30
Fredag: Kl. 09:00 - 12:00