Vedtaget af Brøndby Kommunalbestyrelse
Styrelsesvedtægt er vedtaget i kommunalbestyrelsen den 2. februar 2022 og den 9. marts 2022.
I styrelsesvedtægten kan du læse hvordan Brøndby Kommune er organiseret i politiske udvalg og hvilke områder de enkelte udvalg varetager.
Alle landets kommuner har en styrelsesvedtægt, der er vedtaget af kommunalbestyrelsen.
Læs Brøndby Kommunes styrelsesvedtægt og få indblik i, hvordan Brøndby Kommune arbejder, hvilke bemyndigelse de forskellige udvalg har samt borgmesteren og kommunalbestyrelsesmedlemmernes rolle.
§ 1. Brøndby Kommunalbestyrelse har 19 medlemmer.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen vælger en borgmester, en første og en anden viceborgmester, jf. § 6 i lov om kommunernes styrelse (i det følgende kaldet styrelsesloven).
§ 2. De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af Kommunalbestyrelsens møder fastsættes i Kommunalbestyrelsens forretningsorden (i det følgende kaldet forretningsordenen), jf. styrelseslovens § 2.
§ 3. De nærmere regler om Borgmesterens opgaver i forbindelse med Kommunalbestyrelsens møder fastsættes i forretningsordenen, jf. styrelseslovens §§ 8 og 30.
§ 4. Borgmesteren varetager de funktioner som øverste daglige leder af kommunens samlede administration, der fremgår af styrelseslovens kapitel IV.
Stk. 2. Borgmesteren sørger for, at der om sager, der hører under et udvalgsområde, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden Kommunalbestyrelsen træffer beslutning i sagen.
Stk. 3. Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødvendig forsinkelse. Borgmesteren kan af udvalgene og de ansatte forlange enhver oplysning om sager, der er underlagt dem, og om sagernes ekspedition.
§ 5. Borgmesteren sørger for, at der er bevilling for alle udgifter og indtægter, og at udgifter og indtægter bogføres efter de regler, der er fastsat af Indenrigs- og Boligministeriet og Kommunalbestyrelsen. Hvis Borgmesteren mener, at der er disponeret uden nødvendig bevilling, skal spørgsmålet forelægges for Kommunalbestyrelsen.
§ 6. Der nedsættes følgende udvalg, jf. styrelseslovens § 17, stk. 1.
§ 7. Hvert udvalg fører en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen oplæses og godkendes efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af disse medlemmer kan forlange at få sin afvigende mening kort refereret i beslutningsprotokollen. I sager, der skal sendes videre til en anden myndighed, kan medlemmet kræve, at myndigheden orienteres om indholdet af protokollen. Medlemmet kan også anføre en begrundelse for sit standpunkt og få denne begrundelse sendt med sagen.
§ 8. Et stående udvalg, der vil foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal først forhandle med det andet udvalg. Hvis det er nødvendigt, skal Økonomiudvalget og Borgmesteren inddrages i forhandlingen, jf. styrelseslovens §§ 18 og 31a.
§ 9. De stående udvalg har ansvaret for, at deres bevillinger og rådighedsbeløb ikke overskrides. Udvalgene indstiller til Kommunalbestyrelsen gennem Økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.
§ 10. Økonomiudvalget har 5 medlemmer. Borgmesteren, der er formand, og 4 af Kommunalbestyrelsens øvrige medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de anliggender, der er underlagt det i medfør af styrelseslovens § 18, § 21 og kapitel V.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af løn- og personaleforhold inden for alle kommunens administrationsområder. Udvalget fastsætter regler for Borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.
Stk. 4. Udvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for kommuneplanlægningen og for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver. Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og sørger for, at de stående udvalg har det nødvendige grundlag for at udføre deres planlægningsopgaver. Udvalget fastsætter generelle regler for, hvordan planerne skal tilvejebringes. Udvalget sørger for, at der bliver udarbejdet økonomiske konsekvensvurderinger af planforslagene og foretager indstillinger om dem til Kommunalbestyrelsen. Udvalgets erklæringer indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges Kommunalbestyrelsen til beslutning.
Stk. 5. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af:
Stk. 6. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om kommunens principper for økonomistyring (kasse- og regnskabsregulativ), jf. styrelseslovens § 42.
Stk. 7. Udvalget forhandler i nødvendigt omfang med et stående udvalg, inden der foretages dispositioner af væsentlig betydning inden for det stående udvalgs område.
§ 11. Økonomiudvalget fastsætter regler om:
§ 12. Økonomiudvalget fører tilsyn med:
§ 13. Børne- og Skoleudvalget har 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelse i sager om ydelser m.v. til enkeltpersoner på det sociale og sundhedsmæssige område, der vedrører børn og unge, bortset fra generel sundhed og tandpleje, der varetages i Social- og Sundhedsudvalget.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver vedrørende børn og unge fra 0-18 år, herunder:
§ 14. Social- og Sundhedsudvalget har 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelser i sager om ydelser m.v. til enkeltpersoner på det sociale og sundhedsmæssige område, bortset fra de sager som hører under Børne- og Skoleudvalget, jf. § 13 og Beskæftigelsesudvalget § 15.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens sociale og sundhedsmæssige opgaver vedrørende voksne, herunder:
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
§ 15. Beskæftigelsesudvalget har 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver vedrørende lovgivning om ydelser til personer på beskæftigelsesområdet, og af de anliggender, der i øvrigt hører under beskæftigelsesområdet, herunder:
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
Stk. 4. Udvalget varetager andre opgaver, som Kommunalbestyrelsen har henlagt under udvalget, jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen, herunder:
§ 16. Teknik- og Miljøudvalget har 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på det tekniske og det miljømæssige område, arealanvendelsesområdet samt opgaver vedrørende bygningslovgivningen og boligreguleringsloven, herunder:
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
§ 17. Idræts- og Fritidsudvalget har 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens idrætsrelaterede opgaver, herunder støtte til folkeoplysning. Herudover varetager udvalget opgaver vedrørende:
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstillinger til Kommunalbestyrelsen om:
§ 18. Kulturudvalget har 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens kulturelle opgaver, herunder opgaver vedrørende:
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
§ 19. Det retlige Børn- og ungeudvalg har 5 medlemmer. Byretsdommeren i Glostrup retskreds, 2 pædagogisk-psykologisk sagkyndige og 2 af Kommunalbestyrelsens medlemmer, som ikke samtidig må være medlemmer af Børne- og Skoleudvalget.
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelse i sager vedrørende børn og unge, jf. § 18 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
§ 20. Folkeoplysningsudvalget har 3 medlemmer udpeget af og blandt Kommunalbestyrelsens medlemmer og 8 medlemmer udpeget af forbund, foreninger og organisationer m.v.
Stk. 2. Folkeoplysningsudvalget har til opgave at udføre de opgaver, der er tillagt udvalget i henhold til lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven), inden for de rammer som fastsættes af Kommunalbestyrelsen.
§ 21. Direkte under Kommunalbestyrelsens myndighed etableres en borgerrådgiverfunktion, jf. styrelseslovens § 65e.
Stk. 2. Borgerrådgiveren skal yde vejledning og rådgivning til borgerne inden for de af Kommunalbestyrelsen fastsatte rammer herfor og skal bistå Kommunalbestyrelsen med dettes tilsyn med kommunens administration.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen ansætter og afskediger borgerrådgiveren og fastsætter nærmere regler for borgerrådgiverens virksomhed.
§ 22. Vederlag til formanden for Børne- og Skoleudvalget udgør 26 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 2. Vederlag til formanden for Social- og Sundhedsudvalget udgør 26 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 3. Vederlag til formanden for Beskæftigelsesudvalget udgør 26 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 4. Vederlag til formanden for Teknik- og Miljøudvalget udgør 26 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 5. Vederlag til formanden for Idræts- og Fritidsudvalget udgør 20 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 6. Vederlag til formanden for Kulturudvalget udgør 20 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 7. Vederlag til formanden for Det retlige Børn- og ungeudvalg udgør 10 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 8. Vederlag til formanden for Folkeoplysningsudvalget udgør 5 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 9. Det i stk. 1-8 nævnte vederlag ophører med udgangen af en måned, når formanden fratræder hvervet eller i en uafbrudt periode på 1 måned har været forhindret i at varetage hvervet af andre grunde end helbredstilstand mv.
Stk. 10. Ved fravær på grund af sygdom, graviditet, barsel eller adoption, hvor stedfortræder af denne grund er indkaldt efter § 15, stk. 2 i lov om kommunernes styrelse, er der dog ret til vederlag i indtil 9 måneder efter forelagt dokumentation i form af fx lægeerklæring.
Stk. 11. Et udvalgsmedlem eller næstformand, der på grund af formandens fravær er konstitueret som formand for et udvalg i en periode på mindst 2 uger, modtager i funktionsperioden vederlag svarende til formandens vederlag forholdsmæssigt for den pågældende periode, dog højest for en uafbrudt periode på 9 måneder.
§ 23. Denne vedtægt træder i kraft den 9. marts 2022.
Stk. 2. Samtidig ophæves styrelsesvedtægten for Brøndby Kommune af 11. marts 2020.
Stk. 3. Forslag til ændring i vedtægten skal behandles 2 gange i Kommunalbestyrelsen med mindst 6 dages mellemrum.
Styrelsesvedtægt er vedtaget i kommunalbestyrelsen den 2. februar 2022 og den 9. marts 2022.
Se møderne i kommunalbestyrelsen én gang om måneden. Passer det dig ikke at se det live, så kan du gense mødet – eller enkelte punkter – når du har tid.
Se kommunalbestyrelsesmøderne herBrøndby Rådhus
Park Allé 160
2605 Brøndby
Tlf. 43 28 28 28