Seniorrådets vedtægter
Seniorrådets vedtægter besluttet juni 2022
Formål:
- Seniorrådet er kommunens ældrepolitiske råd og skal som sådan medvirke til at skabe de bedste vilkår for ældrebefolkningen i kommunen.
- Seniorrådet skal rådgive Kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål og fungere som kontaktorgan mellem borgere og Kommunalbestyrelse ved tilrettelæggelse af Kommunalbestyrelsens ældrepolitik.
Opgaver:
- Rådet er rådgivende i udformningen af Kommunalbestyrelsens ældrepolitik og skal høres om alle forslag, som vedrører ældrebefolkningen.
- I tilfælde, hvor en sag forberedes i et af kommunens stående udvalg, skal Rådet inddrages før indstilling til Kommunalbestyrelsen udarbejdes. Rådets indstilling vedlægges sagens akter. Sager skal forelægges Rådet så tidligt, at der bliver mulighed for en grundig sagsbehandling.
- Rådet medvirker til både selvstændigt og i samarbejde med kommunen at orientere borgerne om kommunens ældrepolitik, kommunens tilbud og om Seniorrådets arbejde. Rådets medlemmer skal endvidere gennem kontakt til sit bagland medvirke til at sikre, at Seniorrådets arbejde bliver synligt i kommunen.
- Rådet har ret til at ytre sig over for kommunen og komme med forslag vedrørende ældreområdet. Kommunen er forpligtet til at behandle henvendelser og indgå i forhandlinger med Rådet.
- Kommunalbestyrelsen kan beslutte at delegere kompetence til Seniorrådet.
Sammensætning og valg:
- Rådet består af 9 medlemmer. Der vælges op til 9 stedfortrædere.
- Personer, der har fast bopæl i kommunen, og som er fyldt 60 år, har valgret og valgbarhed ved valget til Seniorrådet.
- Valgperioden er normalt 4 år, og der afholdes valg i maj samme år som kommunevalget.
- Alle medlemmer og stedfortrædere på valg er på valg hver gang med mulighed for genvalg.
- Der udsendes valgkort til alle, der er fyldt 60 år.
- Valget tilrettelægges efter aftale med Kommunalbestyrelsen.
Konstituering:
- Rådet konstituerer sig ved første møde med formand, næstformand, sekretær og kasserer. Konstituering skal ske senest 14 dage efter valget.
Økonomi:
- Kommunalbestyrelsen afsætter et passende beløb til medlemmernes uddannelse, arrangementer, oplysnings- og informationsmateriale, kurser m.m., som Rådet selv disponerer over.
- Kommunalbestyrelsen afholder udgifterne ved Rådets virksomhed og stiller lokaler og sekretariats bistand til rådighed.
Møder:
- Rådet fastlægger selv sin forretningsorden. I forretningsordenen kan angives mødehyppighed, regler for dagsorden, regler for indkaldelse og øvrige regler for Rådets arbejdsform, herunder informationsvirksomhed og kontakt til bagland.
- Rådet skal af formanden kunne indkaldes med kort varsel til drøftelse og udtalelse i sager, som haster i forbindelse med behandling i Kommunalbestyrelsen eller dennes udvalg.
- Ved afgørelse, der træffes ved afstemning, gælder almindelig stemmeflertal blandt de fremmødte.
- Rådet er beslutningsdygtigt, når mindst 5 medlemmer er til stede. Formanden eller næstformanden skal være til stede.
- En stedfortræder bliver medlem af rådet, når et medlem udtræder eller er forhindret i at varetage sig hverv i mindst tre måneder.
- I beslutningsprotokollen anføres navne på de fremmødte medlemmer. Udvalgets beslutninger indføres ved hvert møde i en beslutningsprotokol. Ved mødets slutning bekræfter de mødte medlemmer ved deres underskrift i protokollen rigtigheden af det indførte. Ethvert medlem kan forlange sin afvigende mening kort tilføjet protokollen. I sager, som fremsendes til andre, kan medlemmet kræve, at protokollatet medsendes. Det pågældende medlem kan tillige medsende en begrundelse for sit standpunkt.
- Rådets medlemmer har tavshedspligt i overensstemmelse med de i lovgivningen gældende bestemmelser.
Godkendelse og ændring af vedtægter:
- Ændringer i vedtægten kan kun ske efter forhandling mellem Rådet og Kommunalbestyrelsen.
- Vedtægter træder i kraft ved kommunalbestyrelsens godkendelse 15. juni 2022.