Gå til hovedindhold

Ungerådet

Brøndby Kommunes Ungeråd er et fælleskab for unge, hvor de kan arbejde med projekter, give input til politikerne og være de unges talerør.

Indhold

    Hvem kan være med i Ungerådet?

    Du kan være med i Ungerådet, hvis du er i alderen 14-25 år, og du bor eller har særlig tilknytning til Brøndby Kommune. 

    Hvis du er i målgruppen for Ungerådet, er du velkommen til at deltage i Ungerådets møder. Møderne afholdes som åbne møder. Din deltagelse kræver derfor ingen tilmelding – du skal blot møde op

    Hvad kan man lave i Ungerådet?

    I Ungerådet kan du bl.a.:

    • Være et talerør for alle unge i Brøndby.
    • Sætte præg på kommunen ved at give input til politikerne om initiativer, politikker og projekter, der vedrører unge.
    • Lære om demokrati og få erfaring med at arbejde sammen med andre om idéer og beslutninger.
    • Være med i et fællesskab med andre unge.
    • Sætte gang i spændende projekter og fede arrangementer – ungerådet får 70.000 kr. årligt til f.eks. projekter, lokale initiativer og arrangementer.

    Kapitel 1: Rådets navn

    § 1. Rådets navn er ”Brøndby Kommunes Ungeråd”. I de følgende bestemmelser anvendes dog alene betegnelsen ”Ungerådet”.

    Kapitel 2: Ungerådets formål

    § 2. Ungerådets formål er, at det skal give unge i Brøndby Kommune en stemme og mulighed for indflydelse på beslutninger, der vedrører de unge. Ungerådet kan bl.a. være med til at:

    1. Repræsentere de unge ved at være et talerør for unge i kommunen.
    2. Styrke den demokratiske dannelse blandt unge.
    3. Give input til Brøndby Kommunes politikere til initiativer, politikker og projekter, der vedrører unge.
    4. Styrke fællesskabet blandt unge
    5. Give et forum for projekter og initiativer målrettet unge i Brøndby Kommune.

    Kapitel 3: Ungerådets opgaver og beføjelser

    § 3. Ungerådets opgaver bygger på rådets formål, jf. § 2. Ungerådet kan bl.a.:

    1. Planlægge og afholde workshops, debatter mv. 
    2. Planlægge og afholde sociale aktiviteter og arrangementer for unge i Brøndby.
    3. Støtte unges initiativer i kommunen.
    4. Udarbejde politiske forslag til politiske udvalg.
    5. Afgive høringssvar til politiske sager, som Ungerådet er særligt optaget af.

    Kapitel 4: Målgruppe

    § 4. Målgruppen for Ungerådet er unge i alderen 14-25 år med bopæl i Brøndby Kommune eller har en anden særlig tilknytning til Brøndby Kommune.

    Kapitel 5: Ungerådets organisering

    § 5. Ungerådet er løst organiseret. Alle møder afholdes som åbne møder, og alle unge i målgruppen, jf. § 4, betragtes som medlemmer af Ungerådet, når de er til stede ved et møde.

    Stk. 2. Ungerådet mødes fire til seks gange om året. De kan både mødes til et møde eller til f.eks. en aktivitet eller et arrangement. Det er ydermere en mulighed, at et af de årlige møder kan afholdes sammen med relevante politiske udvalg i Brøndby Kommune.

    Stk. 3. Alle tilstedeværende medlemmer af Ungerådet har stemmeret i forhold til beslutninger, som træffes på møder i Ungerådet. Alle beslutninger træffes ved simpelt flertal.

    Kapitel 6: Ungerådets bestyrelse

    § 6. Blandt medlemmerne af Ungerådet vælges en bestyrelse. Bestyrelsen består af syv til 11 medlemmer, dog skal der altid være et ulige antal medlemmer. Der skal herudover vælges to suppleanter til bestyrelsen.

    Stk. 2. Bestyrelsen vælges for ét år af gangen. Valget foregår i forbindelse med Ungerådets første møde i et givent år. Medlemmerne kan genvælges til bestyrelsen.

    Stk. 3. Bestyrelsen vælger op til fem emner, som Ungerådet skal have særligt fokus på i løbet af året. Bestyrelsen beslutter herudover selv, hvilke emner der skal drøftes i bestyrelsen. 

    Stk. 4. Der afholdes møder i bestyrelsen to til fire gange om året.

    Stk. 5. Alle medlemmer af bestyrelsen har stemmeret i forhold til beslutninger, som træffes på møder i bestyrelsen. Alle beslutninger træffes ved simpelt flertal.

    Kapitel 7: Ungerådets økonomi

    § 7. Ungerådet stilles årligt et beløb til rådighed. Ungerådet kan enten selv bruge beløbet til at planlægge arrangementer mv., eller det kan medvirke til at finansiere øvrige projekter inden for børne- og ungerådet i Brøndby Kommune.

    Kapitel 8: Sekretariatsbetjening af Ungerådet

    § 8. Ungerådet er organiseret under Børne-, Kultur- og Idrætsforvaltningen, som sekretariatsbetjener Ungerådet, herunder Ungerådets bestyrelse.

    Stk. 2. Sekretariatsbetjeningen omfatter bl.a. at:

    1. Indkalde til møderne i Ungerådet.
    2. Udarbejde og udsende dagsorden til møderne i Ungerådet.
    3. Deltage i Ungerådets møder.
    4. Udarbejde referater fra møderne i Ungerådet.
    5. Bistå Ungerådet med at planlægge arrangementer mv.

    Stk. 3. Opgaven omkring sekretariatsbetjeningen af Ungerådet understøttes af en sparringsgruppe. Sparringsgruppen består af medarbejdere fra Social- og Sundhedsforvaltningen og medarbejdere fra Børne-, Kultur- og Idrætsforvaltningen. Sparringsgruppen er bl.a. ansvarlig for at:

    1. Give input til dagsordenerne til møderne i Ungerådet.
    2. Deltage i ungerådsmøderne efter behov.
    3. Bidrage til øvrig planlægning af Ungerådets arbejde.
    4. Sikre kobling til øvrige relevante fagområder.
    5. Håndtere tilbagemeldinger og afrapportering til ledelsen på rådhuset.
    6. Håndtere tilbagemeldinger og afrapportering til det politiske niveau.

    Kapitel 9: Ikrafttræden og ændringer af vedtægterne

    § 9. Vedtægterne træder i kraft 1. januar 2025.

    Stk. 2. Vedtægterne er godkendt af Brøndby Kommunes Kommunalbestyrelse. Eventuelle ændringer af vedtægterne for Ungerådet skal således også godkendes af Kommunalbestyrelsen. 

    Mødeplan for møder i Ungerådet

    • Tirsdag den 22. april 2025 kl. 19-20 i Kulturhuset Brønden
    • Torsdag den 27. marts 2025 kl. 17-19 i Kulturhuset Brønden (afholdt)
    • Torsdag den 20. februar 2025 kl. 17-19 i Kulturhuset Brønden (afholdt)

    Referater


    Deltagere: Ca. 12 unge deltog på mødet.

    1. Velkomst

    Præsentationsrunde og opsamling på idéer fra sidst. 

    2. Workshop: Vores sted 

    På det første møde i ungerådet blev der vist interesse for at søge Real Dania om et mødested gennem puljen ”Vores Sted”. På workshoppen blev diskuteret type af mødested, placering, navn, og aktiviteter. Der blev også talt om, hvem der kunne være oplagte at invitere ind til at samarbejde om aktiviteter, og om hvordan man spreder budskabet om et nyt mødested for unge til unge på tværs af Brøndby. 

    Der etableres en gruppe, der sammen med Kamille fra Brøndby Kommune arbejder videre.

    3. Organisering af ungerådet

    Louise fra Brøndby Kommune ridsede de forskellige deltagelsesformer i ungerådet op. Herunder hvad det betyder at være en del af hhv. bestyrelsen, ungerådet og de arbejdsgrupper, ungerådet nedsætter. Det aftales at ungerådet mødes 4-6 gang om året, og at bestyrelsen mødes 2-4 gang derudover. 

    4. Valg af bestyrelse

    Der er plads til mellem 7 og 11 unge i Ungerådets bestyrelse. Der var 11 unge, der gerne ville være en del af bestyrelsen, og bestyrelsen består nu af: Nana, Maya, Daniel, Emilie, Amalie, Mia, Gustav, Lisa, Blessing, Ina og Aarjan. 

    Deltagere: Ca. 20 unge deltog på mødet.

    1. Velkommen

    Brøndby Kommune bød velkommen til mødet og præsenterede dagsorden for mødet.
    Der blev budt velkommen til formand for Børne- og Skoleudvalget, Anette Pilmark, samt Maya og Liva fra Netværket af Ungdomsråd (NAU).

    2. Oplæg om ungeråd og inspiration fra andre kommuner

    NAU præsenterede, hvem NAU er, og hvad de arbejder med. De præsenterede også, hvad ungeråd i andre kommuner har arbejdet med.

    3. Input til workshop om mulige projekter for Ungerådet

    Kamille og Louise fra Brøndby Kommune præsenterede input til workshoppen om mulige projekter for Ungerådet.

    Kamille fortalte om ”Vores Sted”, som er et mødested til fællesskaber og foreninger over hele landet. Alle kan sende en ansøgning til Realdania og det koster ikke noget. Det kræver blot, at man har en idé til at samle folk og lyst til at styrke fællesskabet.

    Louise fortalte om Erasmus+, som er EU’s program for uddannelse, unge og idræt i Europa. Erasmus+ kan være relevant for Ungerådet, da det bl.a. har til formå at samle lokale unge på tværs af baggrunde og interessefællesskaber gennem udveksling med relevante internationale partnere og styrke de lokale, ungedemokratiske processer og organer gennem ny viden og inspiration fra udvekslinger.

    4. Pause

    5. Workshop: Visions- og idégenerering

    NAU lavede en workshop, hvor Ungerådet først skulle forestille sig, hvordan kommunen ville se ud om fem år, hvis de bestemte. Efterfølgende skulle Ungerådet arbejde med, hvordan de kunne gøre deres vision konkret ved at komme med konkrete idéer til, hvad ungerådet kan arbejde med.

    6. Bestyrelse

    Brøndby Kommune fortalte, at Ungerådet skal have en bestyrelse, og hvad man skal lave, når man er med i en bestyrelse. Ca. 10 unge tilkendegav at de gerne vil være med i bestyrelsen. Bestyrelsen vælges officielt på næste møde for Ungerådet.

    Mødeplan for bestyrelsen i Ungerådet

    • Tirsdag den 22. april 2025 kl. 18-19 i Kulturhuset Brønden

    Kontakt

    Ungerådet

    Brøndby rådhus
    Park Allé 160
    2605 Brøndby

    E-mail: born@brondby.dk

    Sidst opdateret: 8. april 2025