Ledelsesgrundlag for Brøndby Kommune
"Ledelse i fællesskab" er Brøndby Kommunes ledelsesgrundlag, som er udarbejdet i forlængelse af Brøndby Kommunes første samlede strategi – Brøndby 2030.
Teknik- og Miljøforvaltningen er den ene af tre forvaltninger i Brøndby Kommune. Forvaltningen arbejder med en bred vifte af opgaver indenfor kommuneplanlægning, lokalplaner, strategisk byudvikling, miljø og affald.
Teknik- og Miljøforvaltningen arbejder med kommuneplanlægning, lokalplaner og strategisk byudvikling, som for eksempel de store udviklingsprojekter i Brøndby Strand og Sportsbyen.
Opgaverne omfatter desuden kollektiv trafik (letbane og bus), vejbelysning, veje og broer samt anlæg, drift og vedligeholdelse af alle kommunale bygninger - herunder energimærkning og energibesparelser.
Forvaltningen betjener som myndighed borgere og virksomheder inden for områderne affald, byggeri, miljø og klima.
Derudover varetager man den daglige drift og vedligeholdelse af kommunens veje, stier og grønne områder og har den daglige drift af affaldsområdet, herunder kommunens genbrugsstation.
I Teknik- og Miljøforvaltningen har man også ansvaret for de tværgående IT-systemer, GDPR- og IT-kontrakter samt kommunens digitale udvikling.
Direktør Casper Toftholm
TMF sekretariatet Sekretariatschef Lars Bo Hasselby
It- og Digitalisering It- og Digitaliseringschef Lars Bo Hasselby
Sekretariatet for Fremtidens Brøndby Strand Programchef Lise Juul Madsen
Plan Chef Vacant
Klima og Miljø Chef Kathleen Kjærulff
Materielgården Chef Lars Krog
Kommunale Ejendomme Chef Henrik Grønlund
TMF sekretariatet varetager opgaver for hele Teknik- og Miljøforvaltningen. Hovedopgaverne er udvalgsbetjening af Teknik- og Miljøudvalget samt sekretariatsbistand til direktør, ledelse og forvaltningen.
TMF sekretariatet løser samtidig opgaver indenfor budget- og økonomistyring, personaleadministration, kommunikation, hjemmeside og intranet samt digitalisering.
It- og Digitalisering varetager driften og udviklingen af kommunens It både centralt og decentralt. Afdelingen er rådgiver for organisationen i It spørgsmål, men er også projektholder på de centrale elementer og koordinerer den digitale udvikling i kommunen og rådgiver i spørgsmål om digitalisering. Afdelingen medvirker som projektkatalysator ved systemanskaffelser, ændringer og implementering og kan i den forbindelse påtage sig projektledelsen. Afdelingen har desuden til opgave at følge udviklingen på de digitale områder og sikre systemhåndtering, koordinering af informationer til ledelsen, systemejerne og berørte enheder i hele organisationen.
Den fysiske udvikling af Fremtidens Brøndby Strand er i en størrelse og i et omfang, som ikke er set i Brøndby, siden bydelen blev opført. For at kunne realisere den strategiske udviklingsplan er der nedsat et Sekretariatet for Fremtidens Brøndby Strand, som skal understøtte en succesfuld proces og resultat.
Planafdelingen varetager kommuneplanlægning, strategisk byudvikling og lokalplaner. Plan løser derudover en række andre opgaver fx konkret sagsbehandling inden for landzone, lokalplaner, bygningsreglement, naturbeskyttelse og VVM. Dertil også adresseregisterføring og BBR-registrering. Planopgaverne omfatter desuden kollektiv trafik (letbane og bus), vejbelysning, veje, broer, kolonihaver samt grønne områder.
Klima og Miljø løser opgaver inden for affald, miljø og klima. De tager sig både af affaldsplanlægningen og den daglige drift af affaldet fra husstande, erhverv og genbrugsstationen, som er placeret på Sydgårdsvej. Miljøopgaverne indebærer miljøtilsyn med virksomheder, jordforureningssager og myndighedsopgaver inden for kloak og vand. De centrale opgaver, når det gælder klimaet, er planlægning, påvirkning af adfærd for at reducere det samlede CO2 bidrag og så tilpasning i forhold til regn og hav.
Materielgården varetager den daglige drift, vedligeholdelse og pleje af veje, stier og grønne områder. Materielgårdens medarbejdere rydder sne og glatførebekæmper samt løser diverse mindre serviceopgaver, typisk ad hoc opgaver for kommunens forvaltninger. Endelig løses en række indtægtsdækkede opgaver for andre forvaltninger og en række grundejerforeninger.
Kommunale Ejendomme varetager anlæg, drift og vedligeholdelse af kommunale bygninger - herunder energimærkning og energibesparelser - samt opgaver af tilsvarende karakter i helt eller delvist lejede ejendomme. Derudover by- og ejendomsdata og anvendelse af geografisk information – GIS. Med til afdelingen hører også rengøring samt teknisk servicepersonale på skolerne.
"Ledelse i fællesskab" er Brøndby Kommunes ledelsesgrundlag, som er udarbejdet i forlængelse af Brøndby Kommunes første samlede strategi – Brøndby 2030.
Casper Toftholm
Direktør
Park Allé 160
2605 Brøndby
Tlf. 43 28 28 28