TV-overvågning i Brøndby Kommune
Information om behandling af dine personoplysninger ved tv-overvågning.
Når du opholder i Brøndby Kommunes lokaler og områder, kan du risikere at blive optaget af kommunens
tv-overvågning. Her forklarer vi, hvorfor vi foretager denne overvågning, det lovmæssige grundlag, og hvordan vi behandler optagelserne fra overvågningen.
Hvad er formålet med at foretage tv-overvågning?
Kommunen foretager tv-overvågning på steder, hvor der er behov for at forebygge kriminalitet og øge
trygheden for de personer, der færdes i det overvågede område, eller hjælpe til opklaring af kriminalitet. I de tilfælde, hvor der foretages tv-overvågning, vil der være opsat skiltning som informerer om det.
Hvilke kategorier af personoplysninger behandler vi om dig?
Vi behandler oplysninger om dig, som fremgår af optagelserne fra det tv-overvågede område. Det kan omfatte:
- Almindelige personoplysninger såsom tidspunkt for ophold på det tv-overvågede område.
- Strafbare forhold og lovovertrædelser, hvis du udfører kriminelle handlinger på optagelserne.
- Følsomme personoplysninger, eksempelvis at man via optagelserne kan udlede oplysninger om dit
helbred, din religion, din seksualitet, etnicitet eller særlige fysiske kendetegn som kan identificere, at det er dig.
Hvad er lovgrundlaget for at foretage overvågningen
Det lovmæssige grundlag for behandlingen sker med hjemmel i lov om tv-overvågning, databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og 9, stk. 2, litra f og databeskyttelseslovens § 8.
Eventuel videregivelse til politiet sker i overensstemmelse med lov om tv-overvågning og databeskyttelseslovens § 8. Optagelserne bliver ikke offentliggjort, videregivet eller vist til andre end til politiet, medmindre du har givet dit udtrykkelige samtykke hertil, eller hvis videregivelsen følger af lov.
Hvordan behandler vi oplysningerne?
I tilfælde af tyveri, hærværk, vold, overfald eller mistanke om en hændelse, vil kommunen eller kommunens vagtfirma gennemgå optagelserne. Optagelserne vil indgå i en anmeldelse til politiet. Politiet kan også bede om at få udleveret en optagelse, hvis de har mistanke om, at der er begået en kriminel handling.
Hvor længe gemmes oplysningerne?
Oplysningerne slettes senest 30 dage efter optagelsen. Oplysninger, der er indgår i en verserende sag, kan blive gemt, så længe der foregår en undersøgelse.
Dine rettigheder
Databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder i forhold til behandling af dine oplysninger. Du har ret til at klage, få indsigt, begrænse, berigtige og i visse tilfælde få slettet dine oplysninger. Det kan du læse mere om i kommunens privatlivs- og databeskyttelsespolitik.
Kontakt
Databeskyttelsesrådgiver
Christian Abildløkke Rasmussen
Den Storkøbenhavnske Digitaliseringsforening
Hvidovre Kommune
Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre
Tlf. 23 99 05 15