Folkeoplysningspolitik (tekstversion)
Her kan du læse Folkeoplysningspolitikken i tekstversion.
Folkeoplysningspolitik i Brøndby Kommune 2020-2024
Rammer for og inddragelse i folkeoplysningen i Brøndby Kommune
De folkeoplysende aktiviteter bidrager til det levende demokrati i de lokale foreningsfællesskaber samt som en større del af det demokratiske fællesskab i kommunen. Folkeoplysningen bygger på den enkelte borgers aktive deltagelse.
Folkeoplysningen understøtter og stimulerer den folkeoplysende virksomhed ved at yde tilskud og anvise kommunale lokaler til formålet. Foreningsaktiviteter, der prioriteres i støttemodellen, kendetegnes ved det frivillige initiativ, det demokratiske grundlag og ved at være målrettet medlemmerne af fællesskabet.
Kommunalbestyrelsen afsætter årligt en økonomisk ramme til det folkeoplysende arbejde. Rammen
fordeles efter de vedtagende retningslinjer på området til idrætsforeninger, kulturelle foreninger,
idébestemte foreninger, aftenskoler og spejdere. Folkeoplysningsudvalget råder endvidere over en
udviklingspulje til nye initiativer og udviklingsprojekter inden for udviklingspuljens rammer.
Sammen om et stærkt fritidsliv!
Brøndby Kommunes folkeoplysningspolitik skal sætte retningen for borgernes mulighed for at deltage i et
varieret og inspirerende fritidsliv ud fra egne forudsætninger og interesser. De folkeoplysende foreninger i Brøndby Kommune samler hver dag borgerne om aktiviteter i velfungerende og bredt favnende fællesskaber.
Denne politik ønsker at bygge videre på de mange unikke fællesskaber, der kendetegner foreningslivet i Brøndby Kommune og komme med nogle konkrete bud på, hvordan vi sammen kan udvikle det folkeoplysende område til gavn for endnu flere borgere. Folkeoplysningspolitikken skal aktivt bringes i spil og italesættes på tværs af kommunen, så endnu flere får lyst til at være en del af fællesskaberne.
Vision
”At understøtte folkeoplysningsarbejdet samt opfordre til udvikling af nye tiltag og tilbud i foreningerne og i de selvorganiserede grupper, hvor fællesskab og samvær er i fokus”.
”Alle borgere skal have mulighed for at deltage aktivt i de folkeoplysende aktiviteter og i undervisningen,
der er baseret på forpligtende fællesskaber og et demokratisk grundlag”.
Politikkens målsætninger
Politikken beskriver den fælles retning for, hvordan vi samler borgerne om at videreudvikle og nytænke de folkeoplysende tilbud til borgerne. Folkeoplysningspolitikken omfatter aktiviteter i det frivillige
folkeoplysende foreningsliv, herunder idrætsforeninger, de kulturelle foreninger, idébestemte foreninger
og spejdere samt voksenundervisning i aftenskoler. Politikken omfatter endvidere de selvorganiserede
aktiviteter gennem synliggørelse og støttemuligheder.
Brøndby Kommune har med denne politik et ønske om at kunne bidrage til at inspirere endnu flere til at
være en del af de stærke fællesskaber, som de folkeoplysende foreninger tilbyder. Dette skal blandt andet
ske med et fokus på, at de folkeoplysende foreninger styrkes og udvikles, så deres tilbud kan få endnu flere til at blive aktive i foreningslivet.
Indsatser i politikken 2020-2024
Folkeoplysningspolitikkens fire indsatsområder
Folkeoplysningspolitikken fokuserer på fire overordnede indsatsområder i perioden fra 2020-2024.
Indsatsområderne vil være rammesættende for den retning, Folkeoplysningsudvalget ønsker for det
folkeoplysende område.
1. Vi skal have flere med!
Foreningslivet skal udvikles, så endnu flere borgere får lyst til at være en del af de folkeoplysende
aktiviteter i Brøndby Kommune.
Vi ønsker at:
- Der skal være fokus på at gøre det enkelt og let at være forening i forhold til administration. Der
skal hele tiden være øje for at forenkle og tilpasse regler og krav, der påvirker foreningernes
administration. - Børn og unge får en håndsrækning til at deltage i foreningslivet, hvis økonomiske eller praktiske
forhold står i vejen for deres deltagelse. - Der arbejdes for, at foreningerne løbende opdateres på regler, puljer og fonde inden for det
folkeoplysende område. - De frivillige får endnu bedre muligheder for at få styrket deres kompetencer. Dette både igennem uddannelse og i samspil med kommunens fagkonsulenter.
- Der arbejdes for at understøtte og styrke organiseringen af det folkeoplysende område, så det
aktivt kan bidrage til at skabe aktiviteter til gavn for kommunens borgere, der i dag ikke er en del af det folkeoplysende område. - Foreningernes indgåelse af partnerskaber styrkes i samspil med kommunen. Det betyder blandt
andet, at der er en fælles indgang for foreninger til Åben skole samarbejde samt øget samarbejde
med skolefritidsordningerne. - Bidrage til at foreninger kan udvikle og skabe nye tilbud til borgere, der i dag ikke er en del af de
folkeoplysende aktiviteter ved både at støtte foreningerne økonomisk og i form af faglig sparring.
2. Samskabelse og samarbejde – sammen gør vi hinanden gode
Samarbejde skal være i fokus for at understøtte foreningernes udvikling. Dette skal ske igennem
samarbejde og dialog imellem Brøndby Kommune og de frivillige aktører inden for det folkeoplysende
område. Vi er fælles om at skabe et stærkt og spændende foreningsliv med muligheder for alle borgere.
Der skal være fokus på, at alle foreninger skal kunne udfolde deres aktiviteter, som de ønsker. Vi tror på, at fællesskaberne i foreningerne er med til at styrke og udvikle deltagerne, og at dét at være fælles om noget
er med til at gøre en forskel. Vi skal gøre hinanden gode, og det gøres bedst ved, at vi deler viden og
erfaring med hinanden. Vi vil understøtte foreningernes muligheder for at mødes med hinanden i netværk, hvor de foreninger, der måtte ønske det, kan være med til at videreudvikle og inspirere hinanden.
Vi ønsker at:
- Der bredt arbejdes for at skabe netværk foreningerne imellem med fokus på videndeling og hjælp til selvhjælp mellem foreningerne.
- Der faciliteres tilbagevendende netværksmøder 3-4 gange årligt med relevante temaer, der kan
understøtte de folkeoplysende foreningers udvikling. - Foreningerne mødes og hjælpes ad med udgangspunkt i deres udfordringer/problematikker.
- Foreningerne kan få hjælp og sparring til at få taget hånd om de udfordringer, de måtte stå overfor.
- Der løbende udarbejdes undersøgelser, analyser og rapporter om, hvordan det folkeoplysende
område udvikler sig. - Der er en proaktiv og opsøgende tilgang til at nytænke det folkeoplysende område i forhold til at
indgå partnerskaber og samarbejde på tværs for at udvikle de folkeoplysende aktiviteter i
kommunen til at rumme nye målgrupper.
3. Kommunikation og fortællinger om foreningslivet skal bidrage til en øget synliggørelse af foreningslivet
Kommunikationen omkring det folkeoplysende område skal styrkes og udvikles, så endnu flere borgere
får øje på de mange muligheder og fællesskaber, som foreningslivet tilbyder.
Vi ønsker at:
- Styrke kommunikationen for at få synliggjort det folkeoplysende område for kommunens borgere.
- Understøtte foreningernes kommunikation til borgerne – flere borgere skal kende til foreningerne i Brøndby Kommune.
- Der skal være en samlet indgang, så borgerne let og enkelt kan få information om foreningerne.
- At der arbejdes for at øge kendskabet til Foreningsportalen for de folkeoplysende foreninger.
4. Faciliteter og lokaler skal understøtte aktiviteter for mange brugere
Borgerne skal have adgang til relevante og attraktive fysiske faciliteter, der kan understøtte de
folkeoplysende aktiviteter og voksenundervisning indenfor det økonomiske råderum, der er til
anlæg og drift af de fysiske faciliteter.
Vi ønsker at:
- Der arbejdes for en bedre vedligeholdelse af faciliteterne.
- Der arbejdes for, at foreningerne får stillet lokaler til rådighed, der i højere grad tilgodeser deres behov jævnfør deres aktivitet.
- Det undersøges, om faciliteterne kan udnyttes mere hensigtsmæssigt, samt at der laves et samlet overblik over, hvilke faciliteter der er i kommunen, som foreningerne kan få stillet til rådighed.
- Bookingsystemet udvikles løbende, så det i endnu højere grad kan tilpasses, og tiderne i kommunens faciliteter herved udnyttes mere optimalt.
- Alle brugere af de kommunale faciliteter opfordres til og påmindes om at framelde tid i faciliteterne, som de ikke anvender, så den kan komme andre til gavn.
- Det undersøges, om der kan etableres et foreningshus, der kan rumme faciliteter til både idrætslige og kulturelle formål.
Folkeoplysningspolitikkens samspil med andre politikområder
Brøndby Kommune ønsker at være en aktiv medspiller i foreningernes udvikling. Dette skal ske igennem en åben tilgang til aktører, der måtte ønske at samarbejde med de folkeoplysende foreninger.
Folkeoplysningspolitikken skal indgå i samspil med Brøndbys vision 2030 omhandlende ”Mere idræt, sport og bevægelse hele livet”.
Politikken vil endvidere indgå i et samspil med politikker og strategier på idrætsområdet, kulturområdet, sundhedsområdet, handicapområdet samt børne-, unge- og seniorområdet, hvor samarbejdet mellem den frivillige og kommunale indsats er koordineret.
Hent og læs folkeoplysningspolitikken
Kontakt
Børne-, Kultur- og Idrætsforvaltningen
Brøndby Rådhus
Park Allé 160
2605 Brøndby
Tlf. 43 28 28 28
Åbningstider
Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 13.00
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00
Telefontider
Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 14.30
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00